O poveste şi o teză

Oare v-am mai povestit (fiţi îngăduitori, sunt totuşi aproape 10 ani de poteci,  1680 de articole, mii şi mii de gânduri-rânduri, am deci o scuză să uit) despre teza la psihologie din liceu? Dacă da, aia e, dacă nu, vă zic. Dar dacă da, vă zic pe scurt, să nu ziceţi că mă repet. Cum am terminat liceul acu’ doi ani, 😛 , am iar o scuză să uit detalii legate de perioada exactă a trimestrelor, semestrelor, dar ştiu sigur-sigur că vacanţa de iarnă s-a terminat în anul ăla foarte repede după revelion. Foarte repede, la interval de zile puţine, zic. Şi zău, cine învaţă în vacanţa de iarnă cu lac îngheţat în cartier unde se făcea carnaval pe patine, cu mers la colindat, cu Crăciun şi Revelion? Bine, hai, rectific, cine învaţă la psihologie în vacanţa de iarnă? Na, noi n-am. Şi se făcea că era luni şi noi aveam teză. Profesorul de psihologie era şi directorul liceului la acea vreme şi era genul de om care te îngheţa numai cu o privire. Eram cam traumatizaţi şi cum el nu era psiholog, nu găsesc sensul de a ne traumatiza. Că dacă era şi avea cabinet, mai treceam cu vederea încercarea de a-şi face rost de pacienţi. Şi oricum, pe atunci nu prea se vorbea de traume, ştiţi şi voi. În fine, intră în clasă, începe teza.
Noi praf toţi la toate definiţiile şi conceptele şi ce mai aveam de tocit, că despre asta a fost psihologia în liceu, el începe (nu voi reproduce întocmai, n-am cum, v-aţi prins deja că uit): ies din casă pe un viscol teribil, abia văd la câţiva paşi în faţă, mă îndrept spre strada unde se află liceul meu. Oraşul e pustiu, dar pun asta pe seama orei, e încă foarte dimineaţă, e încă întuneric. Şi totuşi, niciodată strada asta nu a fost atât de pustie. Oare e încă vacanţă şi am încurcat eu zilele? Oare nu mai funcţionează ceasul meu şi e mai devreme decât am crezut? Ajung în curtea liceului şi toate becurile sunt stinse, totul pare pustiu. Cu teamă, urc în fugă spre sala mea de clasă, holurile sunt învăluite în întuneric, deschid uşa şi rămân în prag, înmărmurit. La fereastră văd…” completaţi voi, zise profesorul care s-a pus la catedră cu un ziar şi nu s-a mişcat o oră.

Putea sta şi-n cancelarie sau în biroul de director, tot aia era, că minute bune ne-am uitat unii la alţii şi cu uitatul am rămas. Spunea că are mare legătură cu psihologia treaba asta. Ei, teoretic vorbind, o avea, în cadru organizat, dar nu aşa. Că ce să analizezi de la nişte schiţe scrise de nişte copii adormiţi abia aterizaţi în bănci după o vacanţă de iarnă? Drept urmare, eu nu-mi amintesc să fi primit vreodată tezele alea înapoi. Cred că s-a constatat că eram toţi de Doamne fereşte dpdv psihologic şi le-a dat foc, să nu i se închidă liceul 😀 😀
Glumesc, dincolo de severitatea care l-a făcut celebru, ne-a scutit în final de probleme, că am avut toţi note şi medii mari.
Avea legătură cu talentul literar? De ce-ar fi contat? Eram la psihologie. Cu imaginaţia? Poate. Dar ar fi fost corect să primim note mici? În fine, nu judecăm asta.
Am văzut în anii ăştia mulţi, pe multe bloguri, joculeţe din astea, am avut şi eu cu poezii şi texte scurte. Şi mai vreau. Voi vreţi? Continuăm povestea de la teză? Cine începe?

Zic aşa: să nu ne încurcăm cu din alea scrise la multe mâini, că se intercalează comentariile, să scriem fiecare partea noastră. Oricât de scurtă ar fi. Şi tare m-aş bucura dacă am avea genuri diferite: comedie, horror, dramă, SF.
Vreţi? Cum facem?

Foto

Acest articol a fost publicat în Din viaţă... și etichetat , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

38 de răspunsuri la O poveste şi o teză

  1. CARMEN zice:

    Zau daca imi amintesc sa fi facut vreodata psiholigie la liceu?!? Am avut ceva de genul in timpul facultatii, un curs facultativ, ce se numea psiholigie didactica… Pentru ca alaturi de meseria de inginer, sa avem si posibilita si sa predam la licee materie tehnica (tehnologia materialelor, desen tehnic, elemente mecanice, si mai stiu eu ce…)…
    O poveste despre teza, da… Am si eu din clasa a 8-a la Mate. Haioasa! acum…
    Nu am inteles, sa scriem aici sau pe blogul nostru? Potecuta, te rog, scoate-ma la luminis 😜 te pup 😘

    Apreciază

  2. sticri zice:

    Mie trebuie sa-mi dai „Zmeura de Aur” pt ca habar nu aveam ce e aia psihologie atunci cand eram in liceu 🤣🤣
    Oricum, pe vremea mea (aoleu cum suna expresia asta 🤣🤣), nu se facea psihologie in liceu.
    PS: Mi-am adus aminte de un banc si anune ca e mai bine sa razi in fata unui psiholog decat a unui psihiatru 🙃

    Apreciat de 1 persoană

    • Nu ai făcut? Dar io de ce am făcut? Că zău, nu cred că avem secole între noi. Cred că fiind directorul liceului… avea nevoie să predea ceva. 😂
      Dar făceam teorie multă, nu m-a pasionat. Introvertit-extrovertit, asta știu că am învățat, dar pură teorie. Definiții multe și atât, deloc nu m-a atras. Că dacă făceam ceva aplicat, eheeee… cre că psiholoagă mă făceam, că mi-au zis mulți că aș avea niște fler de a citi omul dincolo de ce spune. Dar de unde, că habar n-am de nimic legat de asta.
      Hehehehe, bună asta! 😂

      Apreciază

      • sticri zice:

        Eu am facut liceul.de marina, adica un liceu „modern”, dupa standardele actuale 🤣🤣 deoarece invatai doar ce doreai si cand doreai 🤣🤣🤣, dar toti eram foarte mandri pt ca stiam „sa ne batem”, pt ca asta ne invata la materia care se numea sport.

        Acum chestia asta se numeste invatamant pe „model britanic”, adica iti alegi cateva materii si te axezi doar pe ele. 🤣🤣

        Iti trebuia un curaj nebun daca erai profesor, ca sa mergi intr-un asemenea liceu si sa predai psihologie.

        Apreciat de 1 persoană

  3. Suzana zice:

    Cu siguranta la liceul de real nu am facut psihologie.
    In schimb am facut o piesisoara pe un strungulet. Poate de aceea mi-ar placea
    ceva pentru lucrat lemnul, ca e simpatic sa vezi cum se roteste ceva in fata ochilor si devine o papusica! 😀
    Si acum, ca spui, nu prea ne dadeau teste la venirea din vacanta. Era suficient sa ni se uite in ochi… si cred ca ziceau pas in sinea lor. Cam asteptau o saptamana, sa ne revenim…
    Noapte buna, draga Potecuta! ❤

    Apreciază

    • Nu mai ştiu ce-a fost atunci şi de ce aşa, a fost ciudată organizarea, era treaba cu încheierea de trimestru sau semestru, perioada de teze era atunci şi pe urmă iar vacanţă sau ceva de genul ăsta.
      Şi mie mi-ar plăcea, dar să văd transformarea, să asist la ea, nu să fac eu, că nu mă ştiu 😀
      Îţi mulţumesc, Suzana! Zi bună îţi doresc!

      Apreciat de 1 persoană

  4. Tatar Lau zice:

    La fereastră văd o pânză imensă de păianjen. „Țesătorul” nu se vedea. Doar o muscă grasă bâzâia, prinsă în capcana perfectă. Văzând-o atât de mare și forța cu care se zbate, nu puteam să înțeleg cum de nu reușește să scape.
    Cumva, mă simțeam asemenea acelei insecte. După o vacanță minunată alături de prieteni, zile în care nu mi-a stat deloc capul la psihologie, mă aflam în fața „păianjenului” psiholog și nu aveam cuvinte. Așteptam să fiu îngurgitat de fioroasa ființă…
    Parcă, ca să înțeleg ce urma să mi se întâmple, pe pânza din fața mea văd pășind sfios stăpânul locului, un exemplar cu picioare lungi și subțiri. S-a apropiat ușor de victimă, retrăgându-se în fața încercărilor acesteia de a se salva. Simțeam o compasiune ciudată pentru sărmana muscă, simțeam că suntem în aceeași situație. Urma ca amândurora să ni se întâmple un dezastru, o schimbare ireversibilă a destinelor noastre.
    Am privit cum victimei îi era infiltrat veninul, cum mișcările amicei mele deveneau tot mai lente. Îmi închipuiam deja că întrebările pentru teză vor avea același efect asupra mea, că mă va seca de toată bucuria acumulată in vacanța de iarnă.
    Și mai mult, față de amărâtul de păianjen, care avea nevoie să se hrănească, ticălosul de director a programat teza asta chiar în prima zi de după vacanță! Ce fel de om poate să fie și individul ăsta? El n-are copii, n-are familie?
    Văzând calmul cu care și-a devorat păianjenul prada, gândul meu a luat-o razna, l-a preschimbat pe director într-un vampir. Dar nu orice vampir, ci unul care se hrănea cu bucuriile din sufletele copiilor.
    După atâția ani, deși testul nu a fost tocmai greu, iar notele primite nu aveau nicio legătură cu cele scrise pe foi de fiecare dintre noi, încă am un ghimpe împotriva acelui profesor. Mi-a furat ceva mult mai important decât o notă din catalog. M-a făcut să uit bucuria acelor sărbători…

    Apreciat de 2 persoane

    • Aaaaah, mă simt răzbunată şi implicit vindecată! Simt că am devenit, doar citind aceste rânduri, un fel de prădător mai mic care se bucură de povestea ţesută pe pânza aia. Îmi imaginez scenariul. Cum ar fi fost dacă cineva ar fi scris chiar aşa, cum i s-ar fi modificat mimica de la un rând la altul… 😀
      Mulţumesc mult de tot! Pentru acceptarea provocării şi pentru cum a fost acceptată! Mulţumesc!

      Apreciat de 1 persoană

  5. Tatar Lau zice:

    Deși nici eu nu am făcut psihologie în liceu. 😜

    Apreciază

  6. Diana zice:

    La fereastra vad… un trandafir rosu, inflorit! Si nu-mi mai pasa de ce nu erau oameni – or fi, ei, pe undeva. Trandafirul imi linistetste temerile, emotiile. Ma asez in banca de langa fereastra si astept sa treaca timpul (si asa aflu ce au vazut altii la fereastra) 🙂

    Saptamana frumoasa iti doresc, Potecuta!
    Cand am facut eu liceul – cu numai… 3 ani in urma am terminat 😉 – cred (vorba sa fie!) ca nu gaseam nici in dictionar cuvantul „psihologie”. 😀

    Apreciat de 1 persoană

    • Diana, şi Petru a făcut psihologie în liceu deci se făcea, nu am fost noi singurii condamnaţi 😉
      Ce fain! Trandafir deci. Frumos!
      Îţi mulţumesc! Zile frumoase îţi doresc!

      Apreciat de 1 persoană

      • Diana zice:

        Stiam ca in anii 1970-1980 s-a „terminat” cu psihologia in Ro (o matusa a fost psiholog si cam pe atunci a fost nevoita „sa aleaga” intre a „deveni” medic generalist sau psihiatru), dar nu (mai) stiam sigur exact anii asa ca m-am documentat: in 1972 s-a desfiintat ca materie in licee; in 1977 s-a „eliminat” din universitati si din nomenclatorul profesiilor; in 1982 s-a desfiintat ceea ce mai ramasese: institutul de pedagogie si psihologie. Dupa 1990 a fost reintrodusa ca „materie de studiu” mai ales in universitati.

        Multumesc, la fel! ❤

        Apreciază

        • Am verificat printre colegi. Sută la sută am dat teză la psihologie, s-a găsit și un carnet de note 😂
          Deci nu m-am dilit chiar de tot, că începusem să am dubii 😂😂

          Apreciat de 1 persoană

          • Diana zice:

            Nu te-am contrazis ca ai dat teza la psihologie! 😂 ‘Ca nici eu nu m-am dilit de tot, sa insist ca cineva despre care nu stiu cand si cum a dat o teza la o materie sau ba. 😂 Am argumentat de ce eu (si cei din generatia mea) nu am avut materia la liceu si motivul pentru care am scris (exagerand) ca nu exista cuvantul in dictionar.
            Nu pare posibil sa fi fost inainte de 1990, atata tot – daca n-ai fost la liceu (pana) in 1972, evident. 😉

            Apreciază

            • Auoleu, stai că nu ai înțeles. Nu am înțeles că m-ai fi contrazis. Că dacă era așa, râdeam în sinea mea și rămânea-n aer, am învățat asta de atâția ani în care câte unii știu ce simți mai bine ca tine. Nu ești genul care face asta deci e exlusă varianta. Doar că am avut o clipă de nesiguranță legată de amintirile mele și am vrut să fiu sigură că e cum știam, dincolo de orice ar fi fost în programă, că de ce nu s-ar fi putut să fie o fiþă de director, așa că am intrat pe grupul de colegi de liceu, am și șters praful de acolo cu ocazia asta, și am întrebat dacă era chiar teză sau o simplă lucrare. Dap, teză era.
              🤗

              Apreciat de 1 persoană

  7. La fereastră văd… că erați dvs., cu o privire de gheață, fiindcă am întârziat. Asta m-a făcut să mă trezesc din coșmar. 🙂
    Eu am avut o profesoară de psihologie la liceul din Negrești-Oaș. Ei bine, îmi plăcea și materia, așa că am avut numai note de zece. Lăsând modestia deoparte. 😉

    Apreciat de 3 persoane

  8. Cri zice:

    La fereastră văd un licurici și nu oricare, ci pe însuși Scăpărici. „Când alții strălucesc, Eu mă prăjesc, Iau foc, pe loc, Pe loooc!”, cânta el, la fel ca-n poveste. Un licurici în miezul iernii?, l-am întrebat. În basme, totul e posibil, mi-a răspuns el și atunci am constatat că eu chiar mă aflam într-unul. M-am apropiat să-l văd pe Scăpărici mai bine, iar licuriciul drăgălaș, privindu-mă fix în ochi, m-a întrebat: Ei bine, ce va fi în continuare în povestea asta? De strălucit nu pot, știi, dar mi s-a spus c-aș fi un bun confident. Poate că vrei să te ascult… hai, povestește-mi care-i baiul? Dragul meu Scăpărici, sinceră să fiu, nici eu nu știu cum am ajuns în acest basm… nuuu…! Poate că visez, dar mă bucur mai mult decât îți pot spune. Mai întâi, pentru că îmi continui încă vacanța, uite!… Ba și într-un mod inedit. Azi, eu aș fi avut teză la psihologie și… nu zic nu, îmi place mult materia, dar totuși… teză din prima zi? Nici nu ne-am dezmeticit bine…. Mai mult n-am ce să-ți spun. Zi-mi tu de tine. Cum de ești aici? Păi, fată dragă, nu prea știu. Mă aflam împreună cu prietenii mei, Oachi, Omide, Maria și Mirabela în drum către cineva care ar putea să ne ajute și… dintr-o dată, m-am trezit aici. E tare important să mă întorc în basmul meu, dar nu cred că voi putea înainte de a-l încheia pe acesta…. Așa că, te rog, haide să descoperim împreună de ce mă aflu eu aici și cum să ajung înapoi, la mine acasă. Păi…, hai să vedem, i-am răspuns. Hmmm, de ce am sentimentul că e tot un soi de teză și asta? Doar că altfel. Lasă-mă să mă gândesc un pic, te rog! …

    Atât mi-am imaginat în dimineața aceasta. Te îmbrățișez cu drag, Potecuță!!

    P.S.: Mă voi gândi și la o continuare, să duc povestea la final. Voi reveni cu un comentariu, după ce voi sta un timp la taifas cu muza.😘

    Apreciază

    • Nici nu ştii ce bucurie mare mi-ai făcut, Cri, aducându-l aici pe Scăpărici! E de poveste continuarea ta! Chiar de poveste! Mi-aş dori să fie adevărat totul, atât de frumos e!
      Te îmbrăţişez cu mare drag şi te aştept cu continuarea, dacă vrei! Te pup!

      Apreciază

  9. Marina Costa zice:

    Eu nici in facultate, darmite in liceu, nu am facut psihologie. Un semestru de sociologie, atat, ca trebuia sa stim despre lideri si echipe cand terminam o facultate de management….

    Apreciază

  10. Ecoarta zice:

    Un Om-de-zăpadă legănându-se pe-o ramură de pin! (Asta mi-a venit in cap prima dată!🤔)
    O, da, am făcut psihologie cred că vreo 9 ani, a, nu, mai mult, nu mai știu!

    Apreciază

  11. Iosif zice:

    Scoala mi-a fost cosmarul copilariei care mi-a frânt aripile fragede de dor, de dupa libertatea din vis, care mi-a ars etern în suflet, mocnit, si niciodata nu s-a mai stins, si va arde mereu, pâna la revenirea pe pamânt al Noului Paradis… 😉
    Clip.
    Zile însorite, binecuvântate si fericite!

    Apreciază

  12. anasylvi zice:

    … sub lumina difuza a becurilor stradale, in atmosfera cenusie a zorilor de iarna, ceva masiv isi face loc printre masinile parcate de o parte si de alta a micii strazi din fata liceului. Printre valatucii de ceata, observ cu fascinatie ca se indreapta spre locul de unde eu privesc, nevazuta, sper, de orice ar fi creatura cu pricina. Cu fiecare pas pe care il face, pamantul se cutremura usor. Pare sa vina direct spre mine, cumva din lateral. Raman nemiscata, fara sa pot clinti un muschi. Secunda dupa secunda, se apropie, inexorabil. Bag de seama ca ajunge cam la nivelul unde ma aflu, la etajul trei.
    O rafala puternica de vant imprastie fuioarele de ceata, iar capul creaturii care pare a fi un T-Rex, sau o Godzilla de dimensiuni mai acceptabile, ajunge in dreptul ferestrei. Ochiul ei rece priveste fix catre mine, si simt cum privirea sa imi sfredeleste mintea. In acel moment, ceva se produce, un declic. Simt ca pot sa o inteleg, iar ce inteleg este atat de neasteptat, incat imi zguduie lumea. Cum continuati, domnule profesor?

    Apreciat de 1 persoană

Lasă un comentariu