Jurnal din capul meu 54

Bucuria săptămânii: unii aţi citit deja, ştiu. Dar o las şi aici. Am citit o carte pe care o voi recomanda prietenilor cu care împart clipe față-n față. Deși noi, aici, le împărțim despărțiți de un ecran, emoțiile sunt la fel, deci tot prieteni vă consider și nu vă puteam ocoli.
Știu că poate sună a clișeu, dar chiar e genul de carte care nu te lasă din brațe până nu o termini. Vă rog să mă credeți că am pățit-o! Da, ea te ia pe tine în brațe și nu-ți mai dă drumul. Apoi tu o porți în minte și suflet, și uite așa, rămâneți împreună. Azi am fost toată ziua cu gândul acolo, în casă, în cafenea, în tren, în apă, în durere, în speranță, în deznădejde, iar în speranță și tot așa. Nu o voi uita curând.
E ficțiune, dar pleacă de la un fapt real. Impropriu spus „fapt”. E istorie. Întunecată și mult timp dosită, dar e totuși istorie și suntem, nu obligați, ci datori să o știm, să nu uităm. Că de simțit sau înțeles, din fericire, nu avem cum. Și numai pentru asta, că noi nu știm cum e, și tot trebuie să aflăm cum a fost: anul 1942, deportarea romilor în Transnistria.

Nu se poate folosi cuvântul „frumos”, vorbind despre vieți trăite în asemenea condiții. Dar credeți-mă, face autorul ce face și nu te lasă cu durere la final, în ciuda a tot ceea ce citești. Și citind, ești conștient că deși e ficțiune, s-au întâmplat lucruri mult mai grave de atât. Cartea nu șochează așa cum o fac altele care relatează fapte similare. Are darul de a te feri cumva de asta.

Dumitru, personajul principal, m-a luat de braț și m-a purtat cu el în poveste și prin viață.
Deși părea că îmi vorbește mie, uneori am avut și senzația stranie că totul se petrece sub ochii mei și am simțit apăsarea neputinței de a interveni, atât de real părea totul. Și asta, sigur, datorită condeiului pe care nu l-aș fi bănuit a fi al unui debutant.
M-a impresionat mult un aspect și încerc să o spun fără să dau multe detalii, cei care deja au citit-o vor înțelege, cel al întoarcerii într-un punct în care „ieri” era primit ca un soi de personalitate și „azi” aproape că e scos afară. Același om, doar alte haine și niște ani între momente. Dureros momentul în care, din tot ce-a fost, devine un biet spectator al vieților din lumea considerată bună, de pe un trotuar lovit de ploi. Cădere bruscă de pe „scara socială”, de multe ori invers proporțională cu scara de valori.
Geamul ăla desparte două lumi care, fără un autor cu spirit de analiză, nu s-ar întâlni niciodată. Și din geam, devine astfel oglindă. În aceeași viață, printr-un joc crud al sorții, oricine poate ajunge, din căldura unui cămin, pe un trotuar murdar. Mai rar invers, din păcate.
Deosebite momentele astea! Și tulburătoare toate celelalte! Și au mai fost, la fel de profunde, dar nu vreau să dau „spoilere”.

Ar trebui să ajungă la cât mai multă lume! Pentru partea de istorie, pentru poveste (adevărul e mult mai crud, dar chiar și atât dacă se știe și tot e bine), pentru stilul în care ne e spusă povestea. Merită citită! Și, fără lipsă de modestie, merităm și noi toți astfel de lecturi. Sau, mai mult decât merit, e nevoia de astfel de lecturi.
Cartea încă nu e în librării, dar se găsește doar la autorul ei, Vladimir Florea.

 

Descoperirea săptămânii: Art & craft by Andre. Da, a sosit cadoul despre care vă spuneam data trecută. Fără aventuri, fără emoţii, totul a decurs regulamentar. 😀 Foooarte răbdătoare cea care se ocupă de toate astea. Dar şi eu am fost cuminte de data asta, pe cuvânt! Nu vă pot arăta cadoul, dar poate vă inspiraţi de acolo, deşi am impresia că merge numai dacă sunteţi logaţi pe fb.

Melodia săptămânii: că tot se aminteşte şi-n carte de ea…

Acest articol a fost publicat în Jurnal din capul meu. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

42 de răspunsuri la Jurnal din capul meu 54

  1. Issabela zice:

    Poate pare aiurea, dar pînă la cartea asta nu m-am gîndit niciodată la holocaustul romilor. Nici n-am știut, sau, dacă da, mi-a trecut pe lîngă ureche. Documentîndu-mă acum, am aflat că ei înșiși nu vorbesc despre asta, ca despre ceva ce vor să (se) uite, jena trăgîndu-se din faptul că trebuiau deportați doar cei care îngroșau rîndul vagabonzilor – cel puțin așa suna directiva…
    E prea mult de spus și încă neclar. Însă cert e că, trecîndu-mi prin mînă, cartea mi-a deschis ochii 🙂

    Apreciat de 6 persoane

  2. sticri zice:

    Tiganii au fost ultimii pt care a fost abolita sclavia pe teritoriile noastre acum vreo 170 ani. Ei erau sclavi la boieri si la MANASTIRI. Da, biserica avea sclavi tigani la noi si a avut asta mai bine de 400 ani. Biserica ascundea averile si pamanturile diverselor familii boieresti, iar pamanturile erau muncite in mare parte cu sclavi tigani. Dupa ce au fost dezrobiti, tiganii nu au primit precum taranii romani cate un „petec” de pamant pe care sa-l munceasca si sa aiba din ce sa traiasca. Ca atare, au fost marginalizati si au trait in mizerie.
    Nu am citit cartea dar se pare ca realitatea a fost mai cruda cu tiganii, decat se spune oficial .

    PS: Nu sunt tigan

    Apreciat de 4 persoane

  3. Am văzut recomandarea. M-ai făcut extrem de curioasă, dar va trebui să aștept să ajung în țară. Interesante obiectele făurite de Andreea – Să te bucuri de ele!

    Apreciat de 2 persoane

  4. Florin zice:

    Pot să pun o glumă?🙂

    Apreciat de 1 persoană

  5. Mulțumesc pentru recomandare, Potecuță! Știi că eu țin cont de ele, fie că-i vorba de cărți sau filme.

    Apreciat de 1 persoană

  6. Cri zice:

    Subiectul e unul sensibil, Potecuță, despre care nici nu știu prea multe, adică știu doar din ce am trăit eu… cu rromii întâlniți de mine, pe calea vieții. Prefer să mai pun un r, deși am aflat că nu se mai pune, sau nu neapărat, n-am înțeles prea bine. Cum spuneam, subiect aproape necunoscut. Știu că sunt (sau erau) nomazi, eu am întâlnit aproape numai oameni cumsecade din neamul lor și zic aproape fiindcă, în spital, cineva a încercat să-mi fure încărcătorul de la telefon…, dar o fi fost excepția aceia care confirmă regula.😀 A profitat că eu eram imobilizată la pat această pacientă, ce mi-a schimbat părerea foarte bună despre rromi. În mintea mea, rom cu un r e băuturica ce-mi aromatizează ceaiul… sau prăjiturile.😉 Și cu doi de r sunt oamenii… ce-mi sunt nespus de simpatici, mai ales în serialul Sacrificiul, la care mă uit acum. Aproape că-i ador. 😁
    Recitesc mesajul și constat că am folosit cuvântul „aproape” de prea multe ori. Oare ce sinonime o avea? 😂

    Apreciat de 1 persoană

    • Cri zice:

      *excepția aceea, scuze!

      Apreciat de 1 persoană

    • Sigur, Cri, sunt oameni şi oameni. nimeni nu spune că totţi sunt uşi de biserică, aşa cum nici noi nu suntem. Nu ştiu dacă încă o mai fac, dar italinenii spuneam despre români că sunt toţi hoţi şi mâncători de lebede. Ne cam zgândăre asta la sufleţel, nu? Putem spune că nu sunt printre noi şi astfel de specimene? Mno… 😀
      Of! Îmi pare rău că ai trecut prin asta!
      Te pup! Lasă, nu mai număra, e perfect!

      Apreciat de 1 persoană

  7. Ecoarta zice:

    Ceva, ceva am citit despre istoria lor. Ceva ce toată lumea poate citi, de unde și de ce au umplut lumea. Cum sunt ei?! Ca toți oamenii sau aproape. Foarte mulți sunt acolo jos, jos de tot și cu greu îi poți scoate din „lumea” lor. Dar sunt și capete luminate. Am întâlnit, în drumurile mele, și pe unii și pe alții. Pe copiii pe care i-am putut ajuta, ca dascăl, i-am ajutat. Pe unii, numai Dumnezeu ar fi putut. Adulții care și-au depășit tarele etniei, au tot respectul, nu al meu sau numai al meu, ci al tuturor. Pe cei mai mulți îi știm de la tv. Eu știu câțiva care nu apar la tv și sunt jos pălăria: profesori, ingineri, medici, muzicieni. Oameni de toată isprava.
    Acum o săptămână am vizitat câteva muzee. Pe lângă muzeul Holocaustului am trecut de foarte multe ori, dar n-am intrat. Însă acum mi-am zis că ar fi cazul să o fac. Voi ați vizitat un astfel de muzeu?!
    Eu am rămas șocată de ceea ce am văzut. Am citit câteva cărți despre al doilea război mondial (și despre primul!), dar când vezi exponatele, te cutremuri. Ce m-a impresionat?! Tot, dar totuși au fost câteva a căror imagine încă o port: vagoanele în care au fost transportați; desenele copiilor! Dumnezeule mare, în nebunia aceea, copiii au desenat. Apoi câteva perechi de papucei…mici de tot…
    Interiorul clădirii este nu atât sobru cât sumbru. Te trec fiori reci când vezi ce este acolo. Muzeul nu este doar despre Holocaustul evreilor, ci despre ale tuturor popoarelor. Un lucru este clar, degrabă eu una nu mai intru acolo.
    Nu invidiez pe nimeni și nimic; nu urăsc pe nimeni și nimic, dar totuși ceva, ceva tot urăsc: războiul. Războiul degradează ființa umană, indiferent de care parte ești.

    Apreciat de 2 persoane

    • Muzeu nu am vizitat, dar am fost la Dachau şi nu ştiu să descriu cum s-a simţit. Cum spui tu, nu şinele de tren, nu vagonul, nici măcar „băile” sau teancurile de lucruşoare ale lor au avut impactul ăla, cât atmosfera. Era ceva apăsător în aer, nu ştiu să explic. Simţeam ceva ciudat şi nu-s singura care a simţit asta. Când am ieşit de acolo, amicul cu care am fost a spus: acum pot respira, abia am aşteptat să plecăm, parcă mă strângea ceva de gât. Cam asta era… Ceva straniu, oricum.

      Apreciază

  8. daurel zice:

    Se vorbește rar și cu prudență despre aceste tragedii.
    Voi căuta cartea.
    Weekend plăcut!

    Apreciat de 1 persoană

  9. Bianca Alina zice:

    Mulțumesc pentru recomandare, dragă Potecuță! ♥️

    Weekend minunat! 🤗🌹

    Apreciază

  10. Tatar Lau zice:

    Despre țigani, fiecare putem spune doar prin prisma experiențelor trăite în relația cu ei. Muzica lor îmi place. Printre ei sunt oameni pe care îi respect și care îmi sunt prieteni. Dar, având în vedere că la un moment dat unii din neamul lor au vrut să-mi fure copiii( 2 și 3 ani), ademenindu-i cu bomboane, în anii de după „revoluție”, ani în care se făceau adopții internaționale dubioase, eu nu pot să fiu nepărtinitor. De aceea, mă opresc aici.

    Apreciat de 1 persoană

  11. CARMEN zice:

    cartea pe care ne ai recomandat o pare a fi deosebita, chiar si titlul este emotionant. O voi cauta so eu. Multumesc.

    iti doresc o Duminica de Florii binecuvântata.

    Apreciat de 1 persoană

  12. Arca lui Goe zice:

    Wow! Pe poteci de dor, se întâmplă, în sfârsit ceva. Nu e tocmai clar ce, (sau dacă) dar măcar de data asta pare a fi cât de cât ceva… la mijloc. O fi pe bune? O fi scamatorie? Cine stie… Ocolite sunt cărările Domnului. 🙂

    Apreciază

  13. Cu siguranță am să caut această carte, mulțumesc!

    Apreciat de 1 persoană

  14. Arca lui Goe zice:

    Doamna Poteci – Pentru cineva care ar vrea să lase impresia că promveaza cărți si/sau idei, ar putea fi problematic faptul că blocheaza discuțiile libere între cetățenii virtuali, eliminand abuziv, fara nicio justificare etică sau estetică, comentariile care nu-i slujesc naiva politica de înțărcuire. Cred că vă faceti iluzii în exces vizavi de eficiența unor astfel de metode.

    Apreciază

Lasă un comentariu