Gânduri-rânduri de luni

Am păstrat titlul folosit în urmă cu un an, când am pus acest text aici. Aşa… doar aşa. Cred că v-am spus şi de Lulu cândva. Sper că v-am spus! E tot luni. Şi pun iar textul. Azi parcă îl citim într-o altă cheie. Sau poate că nu, contează prea puţin. Când l-am cunoscut pe Cornel Udrea, m-a întrebat câţi ani am. „Nu se întreabă, da-s curios”, mi-a spus. I-am spus. „Să-ţi fie ruşine!”, mi-a spus. Şi ne-a tratat pe toţi cei din jur de la egal la egal deşi, Doamne, nu era cazul. Dar oamenii de spirit, oamenii de valoare, cu adevărat de valoare, asta fac. Aşa fac. Las doar textul. Ca şi atunci, nu redactez nimic, nici măcar spaţiile între cuvânt şi semn de punctuaţie. La Cornel Udrea nu se punea problema să facă greşeli pentru că n-ar fi ştiut. E text de pe FB, sunt doar scăpări. Rămâne umorul. Şi fineţea cuvântului. Sau tăişul lui.

„Cui folosește experiența mea de viață? Tinerilor? Haida-de! Să le povestesc ce din viața mea care poate deveni cu folos pentru existența lor de acum ? Din anii, dinainte de ’89?
Credeți că ar avea o tresărire de curiozitate, dacă le voi povesti, despre cum se trăia cu burta goală, sub cerul unei plăpumi devenită acoperiș, în igloo-uri comuniste unde frigiderul la deschidere făcea ecou, de gol ce era?
Despre cozile mute, interminabile, pentru a ridica rația, drămuită ” științific”, despre rușinea bătăilor între oameni cumsecade, dar disperați, pentru iluzia unui kilogram de carne neagră, cu zgîrciuri?
Despre edificarea comunismului, care ne-a costat atît de scump ? Despre sutele de de mii de vieți mutilate, sau suprimate, la Canal, în deportarea din Bărăgan, în pușcăriile Piteștiului și Aiudului, despre batjocorirea crucii și a slujitorilor săi, despre industrializarea dementă, despre morții de pe șantierele construcțiilor faraonice, gen Casa Poporului, rod al megalomaniei cuiva oprit la cartea clasei a IV-a., care a urît țăranul român, fiindcă a cunoscut sărăcia lucie, și și-a văzut tatăl oglindindu-se mai mult în pahar, decît în oțelul coasei?
Despre cum mirosea rubașca soldatului rus, care numai rus nu era?
Să le întreb pe duamnele politiciene, de ce se travestesc în iubitoare de țară, prin purtarea iei? În scurta lor copilărie au purtat, de acasă, ia ? Știu că Elena Ceaușescu n-a purtat niciodată ie, chiar mare patrioată fiind, și nici bărbatu-so, spre lauda lui, nu și-a umilit originea cu maimuțăreli pseudo-folclorice?

Să le spun, celor de după Decembrie ’89, că am un DUI, ( Dosar de Urmărire Informativă) pentru ” atitudine și activități dușmănoase împotriva regimului comunist ” , aceste activități fiind, printre altele, întîlnirile cu studenții în ” Hașdeu „, dus acolo de Călin Nemeș și Dorin Andone, cînta Imi ( Emeric Imre) unde recitau poezii de-ale mele, parodii, bășcălii, se citea din ” Obiceiuri de nuntă la cangurii șchiopi”, sau pamflete?
Nu reprezint, cu așa ceva, vreun interes pentru cei tineri. Să le spun că nu am participat niciodată la vreo demonstrație de 1 Mai sau 23 August, nici ca tînăr, nici ca adult, nici ca ziarist ? Să le povestesc despre contrele mele, deja folclor, cu secretarul de partid pe CUG, în 1986-87, cînd fusesem repartizat de județeană acolo, după desființarea Studiourilor teritoriale de radio, ca director de club, fără club ? Despre viața trăită periculos în episoadele ” Pescarul”, împreună cu Tudor Dumitru Savu, Giuseppe Poenaru?
Cred, tot mai mult, că am fost un fraier care a măcinat în gol. Și treaba asta să o folosească? Cum? Pentru ce? Prezentul le oferă alte dezamăgiri, pe care eu nu mai am de ce să le trăiesc. Suntem diferiți, în tot ceea ce facem și mai ales în ceea ce credem. Unde ar fi locul și punctul, întîlnirilor de valori asumate? Nicăieri. Nu conjugăm, firesc, aceleași verbe, la viitor. Scriu acestea cu gîndul la nepoții mei, cu vîrste cuprinse între 41 și 12 ani.

Cu multă pudibonderie, se spune ” vîrsta a III-a”, persoană în etate, „vremea tîmplelor de-argint”, dar azilele sunt ” de bătrîni” scurt, unde decrepitudinea este starea comună. Nepoții văd pe mine, mă citesc, prin răsfoire, între două internări, chit că eu nu povestesc nimic despre acestea, și înțeleg că mașinăria dă rateuri, de la un timp, că piesele de schimb ajută, dar nu rezolvă. Ei, acum sunt nemuritorii de serviciu, cum am fost și noi, la vremea noastră, trăiesc pe repede înainte și bine fac.
Fiecare va ajunge, încet-încetuț un Robinson Crusoe voluntar, pe o insulă a sa, electronică, iar a-i povesti ce minunat era gustul victoriei de a ține de mînă, fata de lîngă tine, în întunericul complice, al sălii de cinematograf, mi se pare deja o aventură periculoasă, ce poate stîrni zîmbete nedumerite.
Și este îndreptățită opinia lor că bătrînețea e nasoală. Sunt nițel nedumeriți, de ce, din cînd în cînd, ne apucă pofta de a zîmbi iar, cu dinții la vedere: vor înțelege, la vremea potrivită, ce mare lucru este o dantură nouă, bine făcută…

Ce ne deosebește, totuși, șubrezind puntea de legătură? Noi căutam oamenii, prietenia, credeam în ea, vorbeam, vorbeam între noi, cîteodată pînă dimineața și eram gata să murim pentru o iubire, cea mai mare iubire a vieții ( de fiecare dată, fiecare iubire, fiind cea absolută și definitivă) ne bucuram pentru lucruri mici, și aveam bunici la țară. Ei nu vor înțelege deplin ce însemna să ai bunici la țară. Gata, s-a terminat și cu ei: satul românesc e cu bagajele la poartă…
Ei nu sunt cu nimic de vină pentru amintirile noastre, despre oameni și lucruri care nu mai sunt.”
(Cornel Udrea)

Acest articol a fost publicat în Suflet pe poteci. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

32 de răspunsuri la Gânduri-rânduri de luni

  1. Stefan Rof zice:

    Po! Am citit primele rânduri ale Omului menționat de tine, dar am simțit că mă lovește ceva, ceva, nu știu ce…
    Așa că mă m-am oprit și mă duc să citesc un Jurnal din capul tău, poate așa o să-mi mai revin puțin.😆

    O săptămână magică îți doresc, Po!

    Apreciat de 1 persoană

  2. Cri zice:

    Așa e, experiența folosește doar cui a acumulat-o, însă poveștile spuse de un om drag cu experiență pot plăcea mult de tot… Unele amintiri sunt atât de frumoase, încât simți că le-ai rememora, retrăindu-le cumva, la infinit, adică fără să simți că ar fi vreodată prea mult. Mi-e dor de poveștile pe care mi le spunea bunica paternă, povești despre tinerețea dumneaei… și ce n-aș da s-o mai aud povestindu-mi iar și iar și iar.
    În rest, vremurile toate, după părerea mea, sunt atât cu rele, cât și cu bune, și depinde doar de cine le observă și ce observă din acestea, corelat cu ce-a trăit el/ea până în acel moment și ce îi mai oferă prezentul. De pildă, o mamă cu un copil autist observă și se concentrează pe drama sa, nu-i mai arde de-ale altora… fie acestea și bucurii…, sau, pur și simplu, nu mai are timp.
    Mi-a plăcut să (re)citesc gândurile unui om înțelept.
    Te pup, Potecuță!

    Apreciat de 1 persoană

    • Da, Cri! Sigur că așa e. Poveștile celor care au trăit și înțeles alte vremuri sunt neprețuite și merită sau chiar trebuie știute. Dar cei care nu le-au trăit nu sunt obligați să trăiască altfel decât în vremea lor, ca și cum ar avea datoria asta. Nu trebuie judecați. Știi că sunt mulți cei care spun: pe vremea mea, cine știa de televizoare și telefoane și internet și…
      Așa, și? Doar asta face diferența între buni și răi, între drepți și strâmbi?
      E și o ușoară ironie în text.
      Altfel, sigur. Trebuie să ne știm istoria, fie ea de secole sau doar de „ieri”.
      Cornel Udrea nu mai e. Dar textele ne rămân și merită citite sau recitite.
      Te pup!

      Apreciat de 2 persoane

  3. sticri zice:

    Nici nu stiu ce sa spun, deoarece nu stiam cine este acest domn, dar cautand acum pe net am vazut cine este si am vazut ca a decedat recent.
    Cred ca par ipocrit daca o sa zic „Dumnezeu sa-l ierte”

    Apreciat de 2 persoane

  4. CARMEN zice:

    intr-adevar foarte emotionante aceste rânduri, ce bine ca le-ai republicat ca asa avut si sansa sa-mi incarc sufletul de frumos.

    Un start bun in saptamâna, Potecuta draga!

    Apreciază

  5. Florin zice:

    Ce să comentez? Să vă înscriu unde sunteți deja – pe Lista Neagră? Mi-a plăcut.🙂

    Apreciază

    • Dacă e de bine, vă rog să îl treceți pe domnul Udrea acolo, e meritul dânsului. Dacă nu, pe mine, că dânsul n-are vină. 😊
      Dar pe Lista aceea cred că e de bine.
      Vă mulțumesc!

      Apreciat de 1 persoană

      • Florin zice:

        Nu eu sunt inițiatorul Listei căreia nu-i puteți scrie numele.😀 Probabil, sunteți acolo, și dvs, și D-l Udrea. O să mă uit, dar Lista Neagră este lungă. Nu există un sistem de scoatere a celor decedați, rămân acolo până se întâmplă ceva extraordinar care schimbă lista. Așa că, nu pot interveni în niciun fel. Dosarul D-lui Udrea este bătut în cuie. Poate cu dvs. să fie vreo șansă să vă îmbunătățiți dosarul. Este unica metodă.🙃

        Apreciază

        • Nu mai era cazul să îi scriu numele, l-ați scris dumneavoastră și se înțelege foarte bine.
          Să rămână domnul Udrea acolo, textele îi rămân, a plecat doar dânsul.
          Despre mine… nu am avut și nu am de gând să umblu la dosare, cel puțin nu pe aici. Cu riscul de a fi exclusă de pe liste, rămân cum sunt. Sau cum pot. Sau cum vreau. 🙂

          Apreciat de 1 persoană

  6. Ecoarta zice:

    L-am cunoscut pe Cornel Udrea la Cluj… absolut întâmplător! Era…nu știu cum era, ca un magnet, dar care răspândea lumină!
    Nu, nu am știut că a plecat peste „deal sau pe deal” lângă ai lui.
    Odihnește-l, Doamne!

    Apreciază

  7. Mi-a picat foarte bine acest text cu gust amărui scris de domnul Udrea, pentru care îți mulțumesc că ni l-ai oferit, Potecuță! Chiar voi căuta și alte scrieri ale dumnealui, pentru că merită citite. Dumnezeu să-l odihnească, iar tu să ne trăiești, că avem nevoie de tine!

    Apreciază

  8. Emoționante rânduri!

    Apreciază

  9. Issabela zice:

    … Să nu-ți vină să strîngi de gît toleranța de a-i suporta azi pe nostalgicii comuniști…?
    În fine. Eu nu l-am cunoscut nicicum pe Cornel Udrea, în afară de „din auzite”, cum, din păcate, se întîmplă azi în lumea asta, a scrisului, dar mă bucur să o fac azi sau de acum încolo. Cuvintele despre el, la tine și la alții în care am încredere, spun tot și nu sînt goale.

    Apreciază

  10. Jo zice:

    Am trăit epoca de care vorbește Cornel Udrea, așa că știu! Din ce-ai scris m-a frapat: „Şi ne-a tratat pe toţi cei din jur de la egal la egal deşi, Doamne, nu era cazul. Dar oamenii de spirit, oamenii de valoare, cu adevărat de valoare, asta fac.” Că bine zici!

    Am cunoscut odinioară o individă, angajată la noi pe o poziție insignifiantă, deși avea studii superioare. Nu pentru că n-ar fi dus-o capul, ci pentru că prefera o funcție molcuță, fără responsabilități majore. În plus, cred că neuronul obosit nu i-ar fi permis o altă funcție. Anyway, era sub mine ca poziție, dar avea ceva ani în plus așa că nici prin cap nu mi-ar fi trecut să nu-i respect vârsta. Ei bine, când am întrebat-o cum se numește mi-a răspuns: Doamna Petrescu. Adică nu cumva să-i spun pe numele mic, s-o tratez „de sus”, Doamne ferește. Jesus! De-abia m-am abținut să nu izbucnesc în râs, așa de caraghioasă a fost cu acel „doamna” Petrescu.

    So, yep! Diferență ca de la cer la pământ între Cornel Udrea și așa-zisa doamnă Petrescu.

    Apreciază

    • Eheee, Jo, și câți nu sunt așa…! Se vor domniți. Îi domnim, sigur, cum altfel?
      Da, știu exact ce spui. Știi aia cu „să mă pupi în…
      Vai, obraznicule, cum vorbești așa? Nu știi ce-i aia politețe?
      Ba da, bine. Dumneavoastră să mă pupați în…” 😁
      Sigur că vârsta se respectă, nu se pune problema. Dar asta cu: eu sunt doamna sau domnul cutărescu e din altă gamă. Și da, și pe mine mă pufnește râsul când cineva se prezintă așa.

      Apreciază

      • Arca lui Goe zice:

        O știu și eu pe Doamna Petrescu. Pe numele mic o cheama Domnica, ca pe bunica ei. Doamna Domnica Petrescu. Când era fată o chema Buțu. Domnișoara Domnica Buțu. Pe bunica ei după mamă o chema Domnica Cantalup. Era de la Câmpina.

        Dar, în fine, ce voiam io să zic era altceva. Intr-un fel este de înteles să ne adresam respectuos si să nu ne tragem de sireturi unii pe altii, mai ales ca unii nici nu poartă cu siret. Nici mie nu-mi place când mi se adreseaza unii asa… colocvial, tam-nisam cu Goe. Pe mine mă cheamă D-l Goe. Așa am fost botezat, de-astea pretind sa mi se adreseze toată lumea cu numele meu de botez: D-l Goe, nu cu abrevieri și diminutive care denotă familiarisme jenante. Nu din vreo aroganță (că io nici nu fac aroganțe ca varul meu Gigi), ci fiindcă așa mă cheama pe mine: Dl. Goe. Sunt apropitar.

        De-asta nu-i inteleg nici cei care o potecesc pe doamna Poteci, numind-o abuziv cu diminutiv Potecuță, diminuând-o. Eu nu-mi permit, motiv pentru care mă si adresez proptocolar si regulamentar: Doamna Poteci. Nu abuzez nici măcar de faptul că d-ei e tiza mea după al doilea prenume de botez, ca si pe mine mă mai cheamă si Doru, după un unchi care a insistat fiindcă d-ui n-avea copii să-i ducă si lui numele mai departe, si asa m-am pomenit cu înca un prenume (al doilea pronume cum ar zice d-l Sticri)… Dar asta nu înseamnă că o să încep să mă alint si să-i propun doamnei Poteci să ne adresăm unul altuia cu „Doruleț”. Când ne-om cunoaste mai mai bine, mai îndeaproape, cine stie, poate… Dar acuma, cât n-am trecut nici măcar de faza de moderarea excesivă, nu, nu-mi permit. O las pe dânsa să facă primul pas.

        P.S. E de mare mirare câti potecisti nu auziseră de Cornel Udrea cu ale sale Amintiri inventate si Obiceiuri de nuntă la cangurii schiopi. Probabil că sunt oameni care se delectau exclusiv cu Mircea Eliade si Erich von Daiken (Amintiri din viitor).

        Apreciază

  11. daurel zice:

    Îmi place umorul și ironia lui Cornel Udrea.

    Odihnească-se în pace!

    Apreciază

  12. Adrian zice:

    Are dreptate Dl. Udrea. De ce i-ar interesa pe tineri poveștile noastre, ale părinților și bunicilor noștri? Chiar nu îi interesează. Ei sunt interesați doar de moștenirea primită. „Ce fel de țară vă lăsăm?”, întreabă moderatorul unei emisiuni pe unul dintre exponenții generației care termină liceul în 2024. „O țară din care tinerii vor să plece.”, răspunde cu un sincer regret tânăra de 18 ani. Le lăsăm doar povești frumoase…

    Apreciază

    • Totuși, eu cred că îi interesează, dar așa… făcând o paralelă puțin exagerată, cam cum citeam noi în manualele de istorie și cum citesc și ei aceleași manuale: cu puțin interes, dar fără să faci mare lucru cu ceea ce ai citit citești. Să înveți și să știi, dar nu îi obligă la nimic trecutul bunicilor lor sau trecutul părinților lor, indiferent cât de greu sau cât de gri a fost acel trecut. Ei nu sunt obligat să facă nimic, nici să fie recunoscători pentru asta, nici să nu își dorească lucruri care poate în acele vremuri erau de domeniul științifico fantastic. Nu trebuie condamnați și nu trebuie puși la zid pentru că aparent nu au griji.
      Din păcate, tânăra aceea nu este singura care spune și care crede asta…

      Apreciază

  13. Adrian zice:

    Nu ii condamn. Încerc sa ii înțeleg. Și cu tristețe spun ca noi trebuia sa facem mai mult, am fi putut sa facem mai mult. Dar poate doar atât am știut…

    Apreciat de 1 persoană

  14. Alex zice:

    Ai mai scris aici despre dl. Udrea. Și de fiecare dată ai evocat atât de frumos vorbele sale de duh. Minunat și textul de mai sus. O adevărată „radiografie” a tranziției dintre generații. Întotdeauna a fost acest „conflict” între cei mai vechi și cei mai tineri. Fiecare generație este ancorată în timpul său, după cum au fost vremurile. Dar eu cred că trecerea trebuie să fie ca la… „proba de ștafetă”, la atletism. Unii se opresc din alergare, iar următorii preiau „ștafeta” și o duc mai departe! Duc „ceva” de la cei dinainte, către viitor. Nu poți să ai pretenția că tu, ca tânără generație, le știi pe toate și deții adevărul absolut, iar cei bătrâni sunt „expirați” și tot ceea ce ei au trăit, învățat, creat… este desuet, nefolositor! Din păcate, sunt destui tineri care gândesc cam așa. Și ei cred că au dreptate. Până…. le va veni și lor rândul!

    Mi-am amintit de poveștile bunicii, de amintirile ei fascinante, pe care le povestea cu mult talent. Mi-ar fi plăcut să moștenesc talentul său de povestitoare! Am înțeles atunci, în copilărie, că am numai de învățat din ceea ce îmi povestea, din sfaturile ei de viață, din „lecțiile” pe care mi le-a predat mai departe. Sunt atâtea situații în care îmi amintesc ce m-a învățat și câtă dreptate a avut! Și asta o pot spune toți cei care am avut…. bunici la țară!

    Dumnezeu să-l odihnească pe dl. Udrea. Și pe toți bunicii noștri dragi, sfătoși și buni!

    Numai bine, dragă Potecuță! 🙂

    Apreciază

    • Răzvrătirea e parte din bagajul adolescenţei. Şi dacă unii tineri nu-şi respectă în primul rând părinţii şi îi consideră expiraţi, nu e doar vina acelor tineri. Dacă erau toţi aşa, am fi dat vina pe aer, pe apă, pe vânt, pe ceva ce i-a molipsit pe toţi. Altfel, fiecare generaţie a avut răzvrătiţii ei. Nu de la cei de azi vine apelativul „babaci”. L-am auzit la unii care sunt părinţi de adolesecenţi, şi nu de fiecare dată spus cu sau din drag.
      Ce frumos spus despre poveştile bunicilor! Oare copiii de azi au ce auzi de la bunicii sau părinţii lor? Poate i-ar ajuta dacă ne-am gândi la asta… 😉
      Îţi mulţumesc, Alex! Săptămână frumoasă îţi doresc!

      Apreciat de 1 persoană

Lasă un comentariu