Un azi al unei primăveri

Strângere de semnături pentru partide, strângere de fonduri în scopuri umanitare şi de gunoaie în scopuri electorale (mi se pare firesc), risc însemnat de avalanşe, suspect de crimă adus în ţară, copilă de 15 ani, beată, ajunsă la urgenţă cu capul spart, restricţii de circulaţie pe bază de lucrări, restricţii la mâncare datorită (sau din cauza, după caz) postului, fake news cu liste despre radare fixe (nici vorbă de asta), fetiţă de 8 ani, lovită pe trecerea pentru pietoni, în stare critică, tânăr dus la spital cu arsuri, în urma unui incendiu care i-a cuprins locuinţa, tineri de 19 ani, care s-au plimbat prin oraş pe capota maşinii, identificaţi şi amendaţi, un bărbat care a provocat un uşor accident nu e pus să sufle-n etilotest, deşi era beat, pentru că procurorii au imunitate (nu-i aşa, „puiule”?) şi rutierii care l-au oprit au nevoie de imunitate, dar şi 30 de elevi calificaţi la olimpiada naţională, noapte de muzică şi poezie la teatru, sau Dinamo umilit în play-out, contestaţii şi moţiuni şi procese şi amenzi şi orgolii şi ipocrizii şi promisiuni în van şi iluzii deşarte.
Sunt doar frânturi din „azi”-ul necosmetizat. Ţine de alegerea… titlurilor? Şi judecata ţine tot de alegere, dacă cineva simte nevoia să o facă. Am înşirat doar evenimente, aşa cum s-au întâmplat. E viaţă, dincolo de toate. E realitate, mai mult sau mai puţin aproape de noi sau despre noi. Ne pasă sau nu, toate astea fac parte din azi-ul cuiva. Şi ele ajung toate, într-o formă sau alta, la noi. Sigur, putem alege să le ignorăm. Închidem televizoare, oprim radiouri, nu intrăm pe net, nu mai citim ziare. Citim doar cărţi bune şi foarte bune. Asta nu înseamnă nici că se exclud, nici că dacă noi nu aflăm de ele, ele nu se mai întâmplă.

Şi totuşi, dincolo sau dincoace de toate, pe afară, primăvara îşi scutură petalele. Şi dacă nu se poate s-o simţim clipă de clipă afară, încercăm să o creionăm înăuntru, atât cât putem, atât cât ştim, fără a avea pretenţii de pictori desăvărşiţi, printre rânduri şi dintre cuvinte. Sau o căutăm la alţii. Şi pentru că ştim unde o găsim, ne adăpostim acolo şi inspirăm în ritm de adieri de vânt.
Pentru că deşi ajungi să pui un scut între clipa ta şi fatalitatea clipei altuia, vine un moment în care ai nevoie de refugiu şi e normal, eşti încă om. Simţi nevoia de puţin aer, de culoare şi de licărire. De altceva, dincoace de realitatea asta care deşi nu-i a ta, e pe lângă tine şi te atinge. Îl construieşti atât cât poţi sau ai nevoie. Nu-l faci sclipitor, dacă pe tine te linişteşte înserarea, nici solem, dacă cel mai bine te recompui din joc şi joacă, nici negru, dacă-ţi place albul, nici zgomotos, dacă doar în linişte te poţi reface.

Nu faci decât să te cauţi puţin, într-o pauză de veşti care vin peste tine şi te aruncă-n malaxorul zilei, cu toate ale zilelor, aşa cum sunt ele: bucurii imense pentru unii, punct final pentru alţii. Încerci doar să respiri în ritmul tău, în colţul tău, în părticica ta de viaţă şi de… azi.  Un azi în care primăvara, deşi abia venită, deja îşi scutură petalale pe trotuarele înţepate de paşi, prea greoi sau aproape zburdalnici, de trecători nepăsători la bucuriile sau tristeţile noastre, aşa cum şi noi…

Foto

Acest articol a fost publicat în Suflet pe poteci. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

47 de răspunsuri la Un azi al unei primăveri

  1. sticri zice:

    Nu putem schimba realitatea din jurul nostru, pentru ca nu depinde doar de noi, dar putem avea grija de noi insine luand o gura de frumos din cand in cand, fie admirand un apus, o primavara, etc.

    Apreciat de 3 persoane

    • Aaah, nu de schimbat, asta nu se poate. De gura aia de frumos, cum bine ai spus, de care avem nevoie, mai ales dacă suntem, cu voie sau nu, prea ancorați în ce nu putem schimba…
      Mulțumesc, Sticri!

      Apreciază

  2. Oana zice:

    Să-ți păstrezi… umanitatea a devenit un act de curaj. Să-ți păstrezi primăvara… un dar.

    Apreciat de 3 persoane

  3. Ecoarta zice:

    Mai mult ca sigur, astfel de știri sunt universale! Nu chiar toate, dar le aud/văd zilnic. Mă uit rar la tv, dar are grijă nenea telefon să mă „alerteze” de câte-o răpire de copii (de obicei părinții își răpesc copiii între ei!), un dispărut și alte multe. Dar nici pe stradă nu scăpăm că mereu apare un „silver alert” sau „purple alert”.
    Multe, multe într-o zi acolo la tine, dar cam multe cu copii și/ sau tineri. Oare am scăpat copiii din mână, oare ni s-a demagnetizat busola?!
    Pe de altă parte, generații noi…dar generațiile mai „trecute” (așa ca mine) cum sunt? Că ușă de biserică nu suntem…
    E primăvară și aici (ai dreptate, e mereu!), peste tot flori în toate nuanțele posibile, apoi vine o ploaie și spală neplăcutul…și mă bucur…
    O săptămână minunată să ai!

    Apreciază

    • Sunt peste tot știrile astea, așa e! Și “bunele” sunt la fel, dar alea, în cel mai bun caz, nu ne afectează. De obicei, le ignorăm. Uneori, le disecăm și judecăm…
      Nu știu ce să zic despre copiii ăștia. Nu-s mai răi decât alte generații, sigur. Chiar nu. Dar poate că accesul mult prea simplu la prea multe (mașini, alcool, droguri) și teribilism și live-uri pe net de la volan și toate astea și altele îi duc pe unii pe un drum închis. E drept, e la mare modă de niște ani și asta cu “lași copilul să își dezvolte personalitatea, nu-i spui nu, învață din greșeli”, dar pe mine mă îngrozesc imaginile de la accidente în care mor copii de 18-19 ani sau rămân mutilați pe viață. Se fac drifturi pe marile bulevarde, au murit numai pe bulevardul unde stau eu 2 tineri într-un an și ei nu înțeleg, autoritățile ori nu fac, ori fac cât le permite legea. Și legea nu permite pedepse cât să îi potolească. Plătesc amenda și a doua zi fac la fel, poate cu și mai multă viteză.
      Să ne fie primăvară! Și să ai o săptămână numai cu vești bune!
      Îți mulțumesc, draga mea!

      Apreciat de 2 persoane

  4. Mugur zice:

    Prefer să simt doar primăvara.
    La mine au înflorit primele zambile, două primule, câțiva toporași, albi și violeți, iar două narcise își umflă provocator bobocii, nerăbdători și ei pentru înflorire.
    Mi-ar plăcea să știu că gândești doar la florile mele, dar știu că nu poți, așa că îți doresc tot binele din lume!

    Apreciat de 1 persoană

    • M-ai făcut să mă gândesc, să știi! Îmi imaginez ce frumos e la tine cu toate înflorite. Dacă ai și lăcrămioare, când vor înflori, te rog să le pui pe blog. Și mă alint și zic că-s pentru mine 😊
      Îți mulțumesc, Mugur! Numai bine îți doresc și eu!

      Apreciat de 1 persoană

  5. CARMEN zice:

    Fiecare are parte de zile bune si zile rele, fiecare e din cand in cand trist sau fericit… Viata e un urcus si un coboras si fiecare zi este o surpriza… nu stim niciodata ce ne asteapta!

    De aceea trebuie sa scoatem din fiecare clipa ce se poate mai bine! Sa savuram fiecare zi si… daca poate nu putem sa ajutam pe cineva, atunci, macar sa ne ferim sa facem rau cuiva!

    principiile sunt valabile, atat in micro cat si in macrocosmos…

    Numai bine, Potecuta draga! 🤗

    Apreciat de 1 persoană

  6. Suzana zice:

    Pentru ca realitatea vine tavalug cu vestile ei peste noi, e musai sa reflectam la cum le preluam si cum ne pozitionam fata de ele. Asa ca mai bine alegem primavara, frumosul, zambetul, pentru ca altfel realitatea nu are nicio jena sa ne traiasca ea pe noi si nu este bine deloc.

    O saptamana frumoasa, draga Potecuta!❤️😘

    Apreciază

  7. Arca lui Goe zice:

    Ai vrut să spui ceva si până la urmă n-ai spus nimic. Poate nici n-ai vrut. Ti-a iesit perfect. In plus ai dat prilej si altora să nu spună nimic pentru a-si satisface si ei dorinta arzătoare de a spune ceva, sau nimic. Adică ai facut o faptă bună, utilă semenilor. Prin urmare ti se cuvin felicitari. Felicitări asadar! 🙂

    Apreciază

    • Tatar Lau zice:

      Câteodată nu ajunge să citești cuvintele. E nevoie și de imaginație ca să le înțelegi mesajul.
      De aceea e fascinantă lumea literelor, pentru că îți oferă posibilitatea propriei interpretări a concretului…

      Apreciază

  8. Kornnn13 zice:

    Să respiram primăvară, sa trăim primăvară, și să privim doar primăvară…

    Apreciază

  9. Unul din cei 30 de elevi calificați la olimpiada națională (de istorie) e o fată din Seini, iar mama ei mi-e vecină. Avem mulți copii talentați pe aici, iar pe Dora de la „Românii au talent” cred că ai văzut-o și tu. 🙂

    Apreciază

  10. tink3rbe11 zice:

    Cele mai multe informații, evenimente,realități( ale noastre,ale celorlalți) ,vin și pleacă oricum ,în fiecare zi, chiar dacă de cele mai multe ori nu știm nici cum să le primim nici cum să le prelucrăm, căci deh Pământul este rotund!
    Prefer să văd cum Primăvara ne desenează un conținut nou și ne învață de fiecare dată cum să ne bucurăm de el.

    Apreciază

  11. Arca lui Goe zice:

    Doamna Poteci văd că vreo două remarci nevinovate, pe care am îndraznit sa le adresez unora dintre comentatori, au ramas la moderare prelungită. Există oare vreo justificare logică sau de altă natură pentru care se întâmpla acest mic neajuns? 🙂

    Apreciază

  12. Tatar Lau zice:

    Fiecare dintre noi își alege o părticică din universul descris de tine. Dacă alegem doar partea întunecată, ne prăbușim în depresie, ne umplem sufletul de întuneric.
    Noroc că vine primăvara peste noi și valul reînvierii naturii ne scoate și pe noi din aceste trăiri joase…

    Apreciază

    • Ambele fac parte din realitate. Nici nu trebuie să alegem, mai ales când, din fericire, nu suntem implicaţi. Dar nu toţi avem posibilitatea de a le ignora total, zi de zi. Chiar şi „mecanic”, tot le percepm într-un fel sau altul.
      hmmm… acum 10 minute am citit că-n 21, pe la noi prin zonă, ar cam vrea să ningă. Aşa că… vine, vine primăvaraaa, săniuţa fuge, nimeni n-o ajunge 😀

      Apreciat de 1 persoană

  13. Jo zice:

    Fără discuție mi-a plăcut mai mult partea poetico-filosofică a postării tale. 🙂

    Apreciază

  14. nu stiu cum, nu stiu de cand, dar stiu ca am ales forma de existenta ( ce prostii zic aici, opreste-ma!) a inchiderii in sine. or fi anii, o fi varsta, dar dupa o vreme de la atat de mult vazute, intamplate si auzite, nimic nu te mai uimeste. nici atunci cand auzi ca cineva, intr-o sala de judecata intreaba daca decedatul e in sala. e de strigat la cer, dar nu mai strigi ca strigi degeaba.
    ma inchid in sine, mine, tine cum o mai fi si zic si eu: eiii haaa, s-a facut primavara si la jacheta aia pe care n-am apucat sa o port anul trecut, cred ca s-ar potrivi niste ghete rosii.
    hai te pup!
    ♥️♥️

    Apreciază

    • * pe care
      nah, te mai pup pic poc o data. pa!

      Apreciat de 1 persoană

    • Ştiu ce zici şi îţi dau dreptate! Sunt lucruri care nu au explicaţie, sunt atât de multe nedreptăţi şi atât de multe drame care se petrec lângă noi, că uneori chiar îţi vine să tragi oblonul dinspre lume şi să rămâi doar tu… cu tine. Dar există un dar.
      Eu… nu eu, hai să mai vorbesc şi despre alţii, că n-o fi foc. Am vorbit (na, tot eu 😀 ) cu un tip care, printre altele, mai era pus şi în situaţia de a da telefonul „ăla” sau de a merge la uşă să spună ce nimeni, niciodată, nu ar vrea nici să spună şi, cu atât mai puţin, să audă. Şi am întrebat cum poate şi, dincolo de asta, cum poate duce după. Şi ştii ce a zis? Că la început, în primii ani, nu mai era om zile-ntregi după asta. Şi că şi acum îl afectează, dar acum, când merge acasă şi-i sare copilul în braţe, se gândeşte că micuţul ăla nu are nicio vină că un nenorocit a dat peste un om al cărui copil îl aştepta acasă sau peste un alt copil. Şi că dacă el încă are şansa de la viaţă să-şi ţină copilul în braţe, trebuie să profite de ea. Nu e robot, încă e om, dar nu mai stă zile-ntregi ca o legumă după ce ia telefonul şi: alo, bună seara, ştiţi…
      Înţelegi ce zic?
      Ale mele-s roz. Nu, nu chiar rozul ăla de Barbie, e mai cuminte aşa, dar tot roz. Hai, caută roşii şi ne dăm întâlnire la asorteu 😀
      Te pup!

      Apreciat de 1 persoană

  15. ah “telefonul ala!” of, trist. am inteles!
    stii tu, Potecuta, nu as fi vrut sa zic. lucrez in healthcare, am acei pacienti end of life. la inceput aveam cosmaruri. mai am uneori…
    vin acasa, trag 5 tigari, zic :doamne ce e viata asta, si…o iau de la capat cu bune si nebune.
    viata asta e un joc, Potecuta. nu ma baga in seama.
    rosii! pfff, m-am stricat la cap! 🤣
    pa, copil frumos!

    Apreciat de 1 persoană

  16. Floare de mai zice:

    Despre”telefonul ăla”….cu mare durere l-am avut de dat….eu….cu toată inima mea bolnavă care îmi stătea în gât….cu lacrimile în glas…..a trebuit să anunț niște oameni că le-a murit sora….fata nepoatei de soră a bunicii mele a murit într-un accident de mașină în 2001 la nici 27 de ani.Frații ei stăteau în Ploiești,ea stătea fix”peste gard”de mine….era ca sora mea….Misiunea de a-i anunța mi-a revenit mie,că nu eram decât eu cu bunica acasă….A fost cumplit de greu….nici nu vreau să-mi amintesc….În 1990 unchiul meu din partea mamei a avut de anunțat”vestea….aia”…fără telefon că a venit direct la noi acasă,cu știrea că peste noapte la propriu devenisem orfani…de tată….Știu cum e cu veștile tragice…din păcate….
    Pupici și să porți sănătoasă orice ghetuțe vrei tu.Să-ți fie Primăvară tot timpul chiar și dacă ar ninge pe 21.E ZIUA POEZIEI….CARE EȘTI !.Să NE FII !.TE IUBIM 💕💕

    Apreciază

    • Scumpa mea, am citit tot, am reținut, dar… mai bine așa, crede-mă! Îți mulțumesc, știu că înțelegi! 🤗
      Of! Greu, mult prea greu…! Nici nu se poate spune ceva…
      Îți mulțumesc tare, tare mult! Ești o drăguță! Dacă ninge, ninge doar pe-afară… 😊
      Primăvară să-ți fie și ție! Îți mulțumesc, draga mea! 😙

      Apreciază

  17. Cri zice:

    Știi vorba aceea, Potecuță, cu „nimic nu e întâmplător”? N-am ajuns să-ți citesc vorbele când le-ai scris… fiindcă am avut alaltăieri o zi atât de… cumplită, încât nu m-am mai putut bucura nici de gura aceea de frumos imaginar, de care spunea și cineva mai înainte. Când suferința e acolo, lângă tine, și te înconjoară, atinge dur, frumosul din jur devine… inexistent. Azi, însă, din fericire, mă pot bucura iar, pot visa iar… la… primăvară!, fiindcă s-a mai înseninat cerul vieții mele, atât cât să văd… înmuguririle și să mi le imaginez pe cele despre care mi se povestește… și să zâmbesc. 🙂 Te îmbrățișez!

    Apreciază

  18. anasylvi zice:

    Fiecare avem zile bune și rele, momente de cumpănă sau momente de revelație. Ne angrenăm în diverse, ne aruncăm în muncă pentru ca să mai uităm de noi, ne oprim din activități alteori ca să mai contemplăm – în afară, inăuntru…

    „Muşti de-o zi pe-o lume mică de se măsură cu cotul,
    În acea nemărginire ne-nvârtim uitând cu totul
    Cum că lumea asta-ntreagă e o clipă suspendată,
    Că-ndărătu-i şi-nainte-i întuneric se arată.
    Precum pulberea se joacă în imperiul unei raze,
    Mii de fire viorie ce cu raza încetează,
    Astfel, într-a veciniciei noapte pururea adâncă,
    Avem clipa, avem raza, care tot mai ţine încă..
    Cum s-o stinge, totul piere, ca o umbră-n întuneric,
    Căci e vis al nefiinţei universul cel himeric…”

    O zi minunată!

    Apreciază

  19. Marina Costa zice:

    Eram foarte liniștită, credeam că nu mai primesc posturile tale pentru că nu ai mai scris. Când colo – tu scriai, dar pe mine internetul misterios mă dezabonase… așa că te urmăresc din nou!

    Încă o dată LA MULȚI ANI! Și numai bine!

    Apreciază

  20. Alex zice:

    Primăvara ne surprinde, de fiecare dată, în fiecare an, cu spectacolul ei magnific! Toate renasc în jurul nostru…. Numai oamenii rămân aceiași, cu urâțeniile și răutățile care întinează atât de mult lumea asta în care trăim….

    Minunate gânduri, dragă Potecuță! O primăvară frumoasă! 🙂

    Apreciază

Lasă un comentariu