Aşa ar spune….

1Aşa colindăm an de an, i-au spus în timp ce ea încerca să-şi înghită toate cuvintele care ar fi putut păta perfecţiunea zâmbetului lor atât de ironic. Aşa cum?, i-ar fi întrebat dacă nu i-ar fi fost frică de faptul că odată deschise, buzele i-ar fi lăsat şi lacrimile la vedere. Colinda nu despre plecări în alte ţări trebuie să vestească, nu despre vrajbă între fraţi, nu despre mese sărace, nu despre voi sau despre noi. Ar fi judecat-o prea aspru şi n-ar fi avut putere să le explice. A fredonat în gând „Şovăielnic pasul, mâinile plăpânde leru-i ler, Tremurat li-i glasul, nu ştiu să colinde leru-i ler, Dacă stau la poartă şi nu zic nimica leru-i ler, Domnilor de astăzi să vă apuce frica leru-i ler„. A tăcut. Dar aşa le-ar fi spus.

 

Că se pierde tot mai mult esenţa, că tot ce primează e frigiderul plin şi raftul gol, vânătorii de reduceri şi iluzia câştigului, nu mai e o noutate. Că nu ieşim bine din vară şi vedem pe străzi moşi care ne îndrumă spre magazine de cadouri, iar nu ne mai miră. Dar aveam speranţa că măcar acolo să nu se intervină. Măcar colindele să ne rămână colinde. Să nu lăsăm „noul” să calce cu bocancii de firmă printre versurile lor. Dar deja e cam târziu. Lăsaţi colindele în pace! Aşa le-ar fi spus. Dar cine să o audă?

Hei, voi gânduri ce tropotiţi nepăsătoare, puneţi-vă în ordine, faceţi puţină linişte şi lăsaţi-mi nopţile în pace! Mă sufocaţi şi-mi strângeţi visele de gât, se zbat în frici despre care nu pot afla nimic şi-n colţuri de care nu mă pot apropia. Nu-mi mai invadaţi clipa cu imagini care mă lasă fără aer. Aşa le-a spus!
Şi i-ar fi spus ceva şi momentului de inspiraţie care se încăpăţânează să nu-i mai vină. Dar când să-i spună… s-a făcut seară.
Voi ce mai faceţi?

Acest articol a fost publicat în Suflet pe poteci. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

39 de răspunsuri la Aşa ar spune….

  1. Eu ștrencănesc și te citesc!
    Bine spus tot ce ai spus!

    Apreciază

  2. Drugwash zice:

    Acum îţi dai seama ce greu e să îmbătrîneşti văzînd că tot ceea ce ştiai drept piatră de temelie a fost şters cu guma chinezească aia plăcut mirositoare…? Aşa au simţit părinţii noştri, aşa simţim noi şi aşa vor simţi copiiii noştri şi copiii copiilor noştri, în veacul vecilor. 😐

    Apreciat de 3 persoane

  3. Idea cu colindele și tot ce ține de tezaurul național e formidabilă, depinde doar de noi, să nu ne lăsăm momiți de noul cu sclipici… știm noi ce rămâne când scoți ambalajul… S-o începem prin a-l propaga cu mare nesaț! Toate gândurile bune!

    Apreciază

  4. Mugur zice:

    Lăsați colindele să zboare
    Cu mersul lor cel bătrânesc,
    Cu versul lor de-odinioară
    Și cu cuvântul strămoșesc.
    Căci pe Iisus îl preamărim
    În cântul cel sărbătoresc,
    Și pe Maria pomenim,
    Ce-a adus suflu creștinesc.

    Apreciat de 4 persoane

    • Superb! Ce-aş mai putea spune?

      Apreciază

      • Mugur zice:

        Ai putea spune că mai sunt încă oameni care preferă colindele tradiționale, care le-au și cântat în parte, care le-au auzit în copilărie, dar au mai uitat din ele, căci le-a slăbit memoria. Ai putea spune ca acesta este fenomenul dispariției colindelor, uitarea. Și ai mai putea spune ca există si vinovății în privința asta, căci într-o anume perioadă nu s-a permis cântatul colindelor, așa că ele nu au mai putut fi transmise cum se cuvine. Atunci au început să dispară, mai ales că între vârstnici exista tradiția de a nu cânta colindele, nici chiar în cerc intim, decât în perioada sărbătorilor, între sfântul Nicolae și bobotează. Copil fiind, voiam să le repetăm mai din vreme, dar eram certați, căci nu „se cădea” să le cântăm decât „la vremea lor”.
        Și aș mai vrea să spui că te-a cuprins deja „spiritul sărbătorilor”.

        Să ai o noapte frumoasă!

        Apreciază

  5. Oana zice:

    Noi? Îți așteptăm colinda…

    Apreciază

  6. papagigli zice:

    Potecuto, n-as vrea sa crezi ca sunt vreun Gica Contra, dar din cite stiu eu, lumea asta, din care facem si noi parte, este intr-o continua miscare si transformare. Ca schimbarea e in bine sau in rau ramine sa aflam, dar e absolut clar ca ne-o dorim atita timp cit participam activ la aceasta schimbare. Sunt multi care cred ca daca stau in casa n-au nimic de-a face cu schimbarea, dar folosesc computere, bloguri, telefoane mobile, asculta muzica pe care un Badea Cirtan nici nu si-ar fi putut imagina ca va exista vreodata. Si exemplele pot continua pina-n fund la taxatoare. 😆 Schimbarea societatii n-are cum sa aibe loc fara dorinta si aportul membrilor ei, a noastra, a tuturor.
    Pe de alta parte si pentru a ma referi strict la subiect, noi am creat si creem in continuare traditiitraditiile. Multe dintre ele vor disparea cu timpul, fiind perimate si in nonconcordanta cu vremurile actuale. Ursul, paparudele, bocitoarele, vestimentatia, patriarhatul, colindele si multe altele. Pina si religiile, credinta si demiurgii au fost schimbati cu timpul. Nici macar injuraturile nu-l mai pomenesc pe Zamolxis, saracul disparut. 😆

    Apreciază

    • Ai perfectă dreptate. Şi nu eşti Gică Contra, din contră, şi eu cred ca tine. Dar: există şi un dar 😀 . Din punctul meu de vedere, „ninge, s-a pus zăpada, nu suntem toţi la masă când vine Moş Crăciun şi mi-e dor de fraţii mei plecaţi pentru o bucată de pâine”, NU e colindă. E orice dar nu colindă. Şi din păcate, oricât de „la modă” e fenomenul, nu-l voi înţelege. Refuz să îl înţeleg. Sigur, nu spun să rămânem la „trei păstori”. Dar nici să menelizăm colindele. Asta am vrut eu să spun. Dar nu mi-a prea ieşit 😀

      Apreciat de 1 persoană

  7. july zice:

    Eu dau casa peste cap ca vine copila acasa de sarbatori. :))))

    Apreciază

  8. M-am trezit iritat, dar m-au mai liniștit cuvintele tale. Că e atâta adevăr în ele!

    Apreciat de 1 persoană

  9. szqwer zice:

    Eu imi doresc mult de tot ( si am sa incerc anul asta ) ca micilor colindatori ce-mi suna la poarta ( e drept, nu bat cu toiegutele in decorativa, ci suna la interfon 🙂 ), ca sa le dau in loc de bani , mere, nuci,dulciuri, portcoale si covrigi.Mi-e dor tare de vremurile acelea cand copiii se multumeau doar cu ce am enumerat mai sus.Acum iti canta o lalaiala ieftina si daca nu le dai bani se uita chioras, iar daca le dai 2-3 ron se stramba de parca nu le-ai fi dat nimic.
    Anul asta astept sa vad ce canta si apoi le dau ce am zis, dupa care scriu concluziile.

    Apreciat de 1 persoană

  10. Ana zice:

    Hai mah Potecuto , ca virgula canta frumos oamenii aia….😯 Dar subscriu la chestia cu cersit din poarta-n poarta , muntii nostrii aur poarta…etc,etc….
    Io azi am lipsit motivat toata ziulica : am batut cararile Aradului….dar maine-s pe baricade. 😚

    Apreciat de 1 persoană

Lasă un răspuns

