Ce ne mai rămâne?

1În condiţii normale, când nu plouă, nu e frig şi piticii mei sunt liniştiţi, nu scriu o astfel de postare. Ca cea care urmează, adică. Dar nu, nu şi nu aşa că scriu. Spun încă de la început că nu am ceva cu numele sau cu persoana în cauză. Că nu e genul meu… e altă poveste. Am auzit cândva vocea asta cântând o piesă veche şi pe cuvânt că nu a sunat rău deloc. Aşa că nici de talent nu vorbesc. Repet: nu-mi place genul deloc şi ştiu că nici vouă aşa că nu „înjurăm” stilul în general, eu acum voi vorbi strict pe subiectul dat. Sunt convinsă că veţi reacţiona urât numai când veţi auzi numele. Vă rog eu să nu. Nu ne place şi asta e clar, nu-i luăm la sfinţi şi dumnezei că nu e cazul.
Există în capul meu câteva piese pe care le consider simbolice pentru poporul ăsta amărât care se chinuie să-şi ţină capul sus prin veacuri. Piese-comori care s-au transmis din generaţie-n generaţie şi pe care, dacă mai ai în suflet o fărâmă din ce-au însemnat străbunii noştri, dacă mai porţi cu tine aroma busuiocului pus la icoane, nu le poţi asculta fără să nu simţi măcar o umbră de fior. Sunt câteva şi mi-e teamă să nu le uit. Dar spun Ciuleandra, N.F.Iancu – Nu uita că eşti român (la care plâng de 10 ori dacă o ascult de 10 ori) şi Lie Ciocârlie. Mda, sunt eu mai sensibilă, naiba ştie. Dar eu şi la nunţi, dacă e moment cu Junii şi începe muzica şi alb cu negru se-mpleteşte-n învârtită, mă cutremur din toată fiinţa. Aşa că da, plâng şi la Ciuleandra de mă sparg.
Am auzit piese din folclor mixate şi remixate şi răsmixate. Şi nu mi se pare nimic aiurea. Fetele de la Căpâlna, de pildă, a fost mixată într-un mare fel de nu mai ştiu cine. Şi sună bine. Da, club şi refrenul original. Perfect. Nimic nelalocul lui. Cântă cucu’ are variante de nici bietul cuc nu mai ştie câte. Cele mai multe sună extraordinar. Aşa că sunt babă în gândire dar am şi părţi bune, nu dau cu paru’. Ioan Bocşa, de exemplu, s-a arătat încântat de piesa Addei cu Ană, mândra me’ frumoasă, stânje lampa dă pă masă, lasă-mă şî nu mă lasă, Ană. A spus clar că aşa, mai află şi tinerii de melodiile din folclor. Şi dacă nici Bocşa nu ţine la autenticitate şi tradiţii, nu ştiu cine mai ţine. Leşe. Dar nici el nu s-a supărat pe tinereii care-i cântă cucu’. Dar!! Dar!! Pentru numele lui Dumnezeu, există o limită! Mi se face greaţă în cel mai pur stil când aud melodia de mai jos. Mi-e silă şi mi-e ruşine! Dacă acum l-aş avea în faţă pe ăla care a înregistrat mizeria asta, l-aş…. Nu scriu că e scârbos. Dar aia i-aş face. Nu pe interpret. El e cu hăulelile lui, crede că e fiţă. Pe ăla cu studioul. Măi, fraţilor, chiar nu se poate!
Simt nevoia să revin. Nu vorbim de manelişti. Ei sunt cu lacrimi care curge fără număr, cu dujmani şi fraţi. Noi, cu ale noastre. Nu vorbim de îndobitocire, nu vorbim iar de presă şi rahat. Că n-are nicio treabă aia cu prefectura. Şi nu am o problemă că o cântă un manelist. Absolut deloc!! Vă jur, ăla micu’… Miunune, a cântat cândva o piesă veche, mult mai bine decât ar fi în stare vreodată multe dintre marile dive ale scenei româneşti. Muuult mai bine. Aşa că iar nu despre cine o cântă e vorba ci de CUM o cântă. Da, ştiu, au pus şi imnul pe manele. Şi pro-ul a promovat că suntem o generaţie pro. Dar eu când aud cum îşi bate joc de ciocârlie, simt că mă loveşte peste faţă. Cu pumnul. Şi mi-e greaţă. Dar asta am mai spus. I-aş ura. Dar nu o fac. Şi mă opresc aici până nu scriu mai rău decât deja am făcut-o.
Da chiar nu e nimeni în lumea asta în măsură să le spună, dacă ei sunt cu căpuţul şi nu se prind, că există totuşi o barieră, până la aşa nu! ? Nimeni? Haideţi, fraţilor să ne băgăm picioarele în toate tradiţiile, în tot ce-a fost odată poporul ăsta şi să ne luăm buletine de „como se dice?”. Că, la naiba, tot ce mai ştim despre noi e ţuică, sarmale şi mici. Cu căciulile pă frunte, stăm de veacuri ca un munte… după datina străveche şi plângem în pumn că atât ne-a mai rămas.

Ştiu că nu veţi asculta piesa. Şi m-am şi răzgândit. Nu o las mai jos. Îi pun doar un link. În silă. Şi le spun, nu ştiu cui, tuturor celor care au contribuit la asta, să le fie ruşine!

Vă rog mult să mă iertaţi!

Sursă foto

Acest articol a fost publicat în Din viaţă... și etichetat , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

60 de răspunsuri la Ce ne mai rămâne?

  1. 9 zice:

    Poi doar titlul a mai ramas din melodie. Asculta asta sa/ti traca supararea

    Apreciat de 2 persoane

  2. L-am ascultat pe dl.Grigore Lese inaintea unui Craciun, in biserica de la Piata Muncii… era seara si nu erau decat invitati pe doua randuri de scaune, asezate in cerc in mijlocul bisericii. In mijlocul cercului, la lumina lumanarilor fara statie sau microfoane, ne-a cantat impreuna cu grupul dumnealui, muzica veche romaneasca si colinde vechi. Nu pot descrie in cuvinte trairea si simtirea… nici o suta de ,,salami” n-or sa poata schimba asta. Dar da, sa le fie rusine… multora.

    Apreciat de 3 persoane

  3. illusion zice:

    OMG!!!! îmi sângerează urechiușele!

    Apreciază

  4. Diana Radu zice:

    Am deschis linkul doar din curiozitate. Eram sigură că e manea. De aceea, nici play nu am dat. Mi-aş bate joc de melodia originală dacă aş face asta.

    Apreciază

  5. Drugwash zice:

    Ne rămîne totuşi asta. Poate:

    Apreciat de 2 persoane

  6. ecaleopi zice:

    Subscriu la tot ce ai scris, corect, inteligent şi, mai ales, adevărat !

    Apreciază

  7. july zice:

    Omul a reactionat la criticile noastre, canta melodii din folclorul romanesc. Ntz,ntz, carcotasa ce esti! :)))

    Apreciază

  8. Un pitic călător zice:

    Pffff….

    Apreciază

  9. araoimi zice:

    Am deschis link-ul. E ….la naiba.
    Pot ? Sa înjur, adică !
    Simt că sunt acasă, aici la tine.
    Inc-o dată , sara bună ! 😊

    Apreciază

  10. Eu nu am nimic cu nici o nație, dar simt că ne invadează. E strigător la cer. Luna asta am renunțat la programele românești pentru că toate emisiunile pe care le poți vedea la programele internaționale sunt populate de ei. Nu…. Chiar nu avem puterea de a spune NU? Suntem români și trebuie să ne păstrăm identitatea nației.
    Poate eu nu am dreptul să spun nimic pentru că nu mai trăiesc în România, dar eu și aici sunt româncă și mulți iubesc România sau află informații despre ea și din cauza mea. Uffff. :(((((

    Apreciază

    • Sweety, nu mai spune asta. Mulți dintre cei ca tine reprezintă țărişoara asta cu mai multă demnitate decât unii dintre cei care se bat cu pumnu-n piept că sunt români doar pentru că locuiesc aici. Aşa că ai tot dreptul. 😉
      Uf zic si eu dezamăgită de tot ce văd şi aud.

      Apreciat de 2 persoane

  11. ovi zice:

    am reusit sa ascult doar un minut si zece secunde…
    am rezistat destul de mult… asa e?
    pacat…
    mare pacat…
    radioul din masina imi este setat pe muzica clasica… sunt asa de mandru cand ascult acolo rapsodia romana… parca este mai frumaosa decat toata toate piesele muzicale adunate la un loc din ziua aceea…
    si stii… o ascult cam de doua ori pe luna… asa de des o prezinta…deci este apreciata… si ma bucur mult pentru asta…

    Apreciază

  12. Ana zice:

    Bre Potecuto , pe mine ma puse dreacu si dadui click pe linku’ ala si era sa ma cac pe mine de ras , la propriu.Mno , scuza-mi sinceritatea directa si fara perdea , da’ mai bine de atat n-am stiu sa iegzbrim. :))))))))))))))))))))))))))
    Da’ io am o nelamurire : cum ai ajuns tu pe videou’ ala si sa-l si asculti? :O Ca pe mine ma depaseste sa-mi explic , ba mai mult…numa’ daca vaz salame , vijelii si minuni , skip the page…me-ntelegi tu!
    Haidi , omu’ face si el banutu de vila,metzan si alte avioane….are cupchii de hranit , nevasta cu marjelii si botox…ce esti rea? 😛 Da omu’ ce vrea lumea,lume ce arunca cu banu’…fara numar!
    Hai tzuc fruncea sa treaca , Potecuto draga!
    Ai primit „letopisetu” de la mine? 😉 😛

    Apreciat de 1 persoană

    • Încep cu josu-n sus: încă nu 😦 Îţi dai seama că aş fi dat un semn dacă primeam. Sper să nu mă dezămăgească Poşta Română exact acum când ne-a apucat cheful de nostalgie şi să ne rătăcească scrisele. Adică să mă facă să cred că lucru mai inteligent ca mailul n-a existat. Sper!
      Aşa. Io n-aş crede că ăia de-l iubesc pe Salam cer lie, indiferent de cine o cântă. Dar la partea cu vile şi cai putere, ai dreptate. Acum parcă a plecat puţin din ţară că cică l-ar căuta nişte musafiri de la DNA şi el n-are bani de apă minerală să-şi omenească oaspeţii 😀
      Păi e simplu. io vreau melodia din reclama cu Halep, aia de la Vodafone. O ştii? Sună bestial. Da ce vreau eu nu se poate, văz 😦
      Aşa 2. Nu te scuza, fă-ţi de cap, eu am râs de râsul tău! 😀 😀 Eşti betoană, fatăă!
      Pup!

      Apreciat de 1 persoană

  13. Îmi place când îți mai ieși și tu din pepeni, mai ales că se întâmplă atât de rar. Am ascultat câteva secunde melodia la care m-ai trimis, da’ am ieșit repede, să nu creadă cei din jurul meu că-s amator de asemenea excremente.

    Apreciază

  14. fata veselă zice:

    Vai mama, steaua, urechea și nodul meu din gât! Da’ unde naiba găsești așa ceva? Hai că trec rapid pe o cură de Voltaj. Că ăștia-mi fac bine de fiecare dată, mai ales ultima lor melodie.

    Apreciază

  15. Ai dreptate. Biată ciocârlie ar zbura din țară, dacă și-ar auzi această interpretare a cântecului ei.

    Apreciază

  16. 1lauralaly zice:

    Dureros. Am simtit revolta si durere si nu numai de urechi. Ci de suflet. Ai dreptate draga mea. Dar sti tu vorba mea. Depinde de noi.Si de noi.. sa nu devina un fapt banal si normal.

    Apreciază

  17. Eda zice:

    Draga mea Potecuţă, erau mai faine puse link-urile către „Nu uita că eşti român”, la „Ciuleandra”, la „Ana”… (mi am permis să-mi dau puţin cu părerea, iartă la mine !) 🙂
    Cât despre acel personaj, of, români, of !
    (Sunt sigură că mulţi dintre adepţii genului acela de muzică nu cunosc varianta originală a melodiei ” Lie, cicârlie”).

    O toamnă deosebită şi caldă ! 🙂 ❤

    Apreciază

Lasă un răspuns

