Cât costă o laudă?

1Am primit prima ofertă de advertorial. Adică nu. Nici eu nu ştiu ce e. Că eu ar fi trebuit să fac oferta. Sau ei? Sau… na că nu mai ştiu. Ideea e că nişte domni drăguţi (pe care nu-i cunosc) mi-au lăudat blogul 🙄 şi mi-au propus să scriu un articol despre produsul lor şi să le spun cât costă. Şi ce credeţi că am făcut eu? M-am blocat, desigur! Că aşa se întâmplă prima dată, nu? 😀 😀 Ideea e că n-ai cum să nu te simţi bine când te laudă cineva şi eu m-am conformat. Numai că după conformarea asta, nu am ştiut ce să fac. Că n-am mai făcut. Şi nici nu am consultat cotele de piaţă aşa că pe cuvânt că habar nu am cât costă un articol. Da, da. Ştiu că depinde. Depinde de tine, de cât de cunoscut eşti tu, de cât de vizitat îţi e blogul, de cât de sus eşti în clasamente, de produsul promovat şi de etc.
În cazul ăsta, dacă n-aş avea nişte modestie în loc de măduvă osoasă, aş spune că e fără număr, fără număr. 😀 😀 😀 Acum de chiar că am glumit. Pe bune acum. Îmi spune şi mie cineva cât costă? Nu vreau din cazuri personale. Adică nu în genul „măi, eu am cerut atât pentru articolul x”. Aşa, în mare. Dacă mă întreabă cineva. Să ştiu. Să nu mă fac de râs.
Aşa. Revenind, în cazul în care domnii încă îmi citesc blogul, vreau să le mulţumesc pentru interes şi nu vreau să creadă că ceea ce urmează e ironie la adresa lor. Nu, nu e. Că nu aş face asta şi nici nu am motiv. Eu chiar am vorbit serios că propunerea m-a bucurat şi în cazul ăsta nu a fost vorba de a lăuda produsul, era ceva de mai mult bun simţ, adică doar „potecă” spre produs.

Vorbind la modul general despre astfel de practici, adică cele în care lauzi ceva despre care doar ai auzit, eu nu pot. Nu pot şi gata. Adică pot să vă spun că am descoprit nişte covrigi foarte buni, se vând la kil, au caşcaval, sunt fragezi şi de-li-cioşi!! Dacă aş avea habar de firma producătoare, cu tot dragul v-aş spune şi i-aş recomanda. Dar nu ştiu. No, despre ei v-aş spune că sunt mai buni decât toţi covrigii pe care i-am mâncat până acum. Dacă voi aveţi încredere în gusturile mele, mergeţi pe mâna mea şi cumpăraţi. Sau vă pot spune că am găsit un magazin unde au brânză bunăăă, bunăăă. Că am testat. Dar cum să scriu eu despre nu ştiu ce robot care face singur prăjitură dacă eu nu am aşa ceva, nu am de gând să-mi cumpăr şi nici după prăjituri nu mă dau în vânt? Bine, se presupune că voi nu ştiţi asta, că eu îmi iau bănuţii pe articol şi toată lumea e fericită. Dar vă jur că nu aş putea scrie aşa. Şi, la naiba, teorie mănânc pe pâine. Dar una e să ştii cum se face, ce se spune, ce prinde, ce subliminal, ce persuasiune, ce manipulare, ce marketing, ce elefănţei roz pe pereţi verzi, şi alta să faci un articol şi să-l „vinzi” pe post de scoverzi. Cum mi-ar sta, de exemplu, să vă spun că ultimul tip de BMW are nuş ce climă şi prinde nuş ce viteză în nuş câte secunde? Bine, ăia de la BMW numai de articolul meu nu stau în loc dar zic şi eu, ca exemplu.
Sigur, am citit în trecut, cu ocazia unui celebru concurs între bloggeri, unele texte minunate care scoteau în evidenţă calităţile unui produs sau altul. Că să scrii despre aspirator şi să faci artă din textul tău, se numeşte… că ai talent *****, Măria Ta. Dar problema e că dacă vreau să cumpăr aspiratorul, nu mă interesează metaforele despre el. Şi caut în altă parte. Şi cred că oamenii care plătesc vor să convingi. Mno, eu nu pot să conving şi cred că nici nu vreau, indiferent de cât aş primi. Nu e vorba că m-aş simţi vinovată. Că. . . pân’ la urmă, eu doar vă spun, nu vă şi oblig să cumpăraţi. Dar totuşi… 😀

Şi m-am gândit să facem aşa: dacă cineva e interesat ca Potecuţa să-i promoveze produsele, se rezolvă. Toţi producătorii să apeleze la mine! De preferinţă nu cei de produse scumpe că am un talent din naştere să stric tot ce nu-i al meu. Produse care nu se pot strica, deci. Vreţi să scriu despre crema care întinereşte tenul cu 15 ani? Scriu. Dar nu pe bani şi nu pe poveşti. Trimiteţi crema la potecuţa, îi daţi timp două săptămâni şi o lăsaţi să rumege. Dacă Potecuţa nu se intoxică şi dacă e aşa cum spuneţi că e crema minune, Potecuţa scrie că ei i-a plăcut. Bine-i aşa? Dacă se intoxică… e bai. Dacă nu, nu.
Acum, de exemplu, n-aş refuza nişte producători de bulion, zacuscă şi murături. De preferinţă unii de varză murată. După ce testez produsele, vă promit că învăţ toate sinonimele lui „excepţional”. 😀
Deci? Cât costă un articol? Nu, nu vreau să scriu pe bani. Cel puţin nu acum şi nici în viitorul apropiat. Tot ce vă pot promite e că dacă vreodată voi accepta să fac asta, voi scrie încă din primul rând că e pe bani. Şi cum nu cred să fie cineva de acord ca în articolul plătit să scrii că e plătit şi că tu nu ai testat produsul, e clar că asta nu se va întâmpla. 😉

Acest articol a fost publicat în Din viaţă... și etichetat , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

44 de răspunsuri la Cât costă o laudă?

  1. Cosmisian zice:

    „Adevărul pur şi simplu, e rareori pur şi aproape niciodată simplu” – Oscar Wilde
    Ii apreciez pe cei care scriu advertoriale, pentru efortul lor de a se documenta, dar daca e sa raspund intrebarii tale, as copia articolul tau si l-au posta ca raspuns 🙂 Am voie asta, nu?! 🙂

    Apreciază

    • Ai voie dar pe mine nu m-ar ajuta. Că nu aş înţelege nimic 😀
      Da, efortul e de lăudat. Dar eu dacă am de dat bani pe un produs, m-ar interesa mai mult altceva şi mai puţin o documentare făcută de alţii. Greşesc? Serios, sunt în eroare?

      Apreciază

      • Cosmisian zice:

        Eu nu am nicio treaba cu cei care scriu, motivati de nevoia de bani, de bucuria ca sunt apreciati si astfel alesi. Eu ma intreb sincer ce e in mintea „celor doi domni” care cred in puterea unui articol scris de un artist al cuvintelor, mai mult preocupat de ‘metafora’ decat ‘de’forma aspiratorului.
        Ai fost abordata inainte de sezonul de advertoriale de pe bloguri. Stiu bloggeri care sunt incantati sa faca asta. O fac din motive diverse. Eu am citit unele advertoriale si mi-a placut povestea ce preceda produsul, apoi m-am blocat putin la produs 🙂
        Cei mai multi cititori ai blogurilor noastre sunt bloggeri 🙂 Am o lista de peste 300 de abonati/bloggeri si pana in 5 adrese de email. Nu cred ca ideea de adblog functioneaza. La mine, adblog = adblock (daca se intelege ce vreau sa spun).

        Apreciat de 1 persoană

        • Uite, vezi, ăsta ar trebui să fie un semnal de alarmă asupra faptului că textele nu se citesc cu atenţie aşa că n-are rost să te oboseşti să lauzi un produs. 😛 😛 😛 Unde am scris că erau doi domni? Am scris nişte domni. Nişte. Nişte nu înseamnă doi. 😛

          Măi. Am spus. Unii au scris texte absolut superbe despre o chestie banală gen aspirator. Au făcut poveste. Dar superblog e altceva. Eu, de ex, nu m-aş informa din articolele alea dacă aş vrea să cumpăr. Le citesc de plăcere. Şi nu avea legătură cu SB mesajul lor. 😉

          Apreciază

          • Cosmisian zice:

            Acum m-ai atacat. Am crezut ca sunt aceeasi ‘doi domni’ care (nu) m-au cautat pe mine. Gata, m-am eliberat de atacul tau :))
            Da, sunt unele scrieri foarte buna, oarecum e pacat de capacitatea celor care scriu, ca le e aspirata de un aspirator de talie mica 🙂
            Ce repede m-ai atacat! Iar mi-am adus aminte. ‘Domnii aceia’ (Recunoaste ca au fost doi).

            Apreciază

            • Eu nu atac pe nimeni. Dar de unde să ştiu eu cine te-a căutat pe tine şi câţi erau? Nu, nu erau doi. Serios.
              Of, aici nu prea sunt de acord. Eu nu cred că afectează „imaginea” celui care scrie, nu cred că are legătură cu asta.

              Apreciază

            • Cosmisian zice:

              Sa iti raspund la intrebare, ca devenim prea analitici… Nu stiu cat se plateste pentru un advertorial. Mie nu mi s-a intmplat sa fiu cautat de niste (care nu sunt doi, clar sa imi fie) domni. Dar, tu intr-adevar scrii atat de bine despre orice. Cu tine ar exista riscul sa faci reclama la o cafetiera si sa se transforme intr-un robotel aiurit 🙂

              Apreciază

            • 😀 😀
              Mulţumesc! Aş putea scrie aşa… că vreau. Dar pe bani, despre ceva ce nu am testat, eu nu pot. Că nu pot.

              Apreciază

            • Cosmisian zice:

              Robot de cafea :)) Eu vreau o cafea. Si apoi dau like!

              Apreciază

          • Cosmisian zice:

            Corectezi tu, pls?

            Apreciază

  2. habar n-am cat costa chestiile astea, dar tu Potecut esti nepretuita… asa ca, atentie la negocieri si succes!!!

    Apreciază

    • Mulţumeeesc mult! 😳
      Nu mă bag. În primul rând, nu ştiu cum se face. Îl al doilea, dacă omul îmi dă bani să fac ceva, trebuie să mă ridic la nivelul aşteptărilor şi mi-e teamă că nu voi putea face asta. Aşa că îi las pe cei mai deştepţi ca mine să se ocupe de aspectul ăsta. 😉

      Apreciat de 2 persoane

  3. Drugwash zice:

    E chiar aşa de greu de spus „mulţumesc, nu”?! 🙄

    (mă rog, am tradus într-un limbaj decent, potrivit unei domnişoare, că de-aş fi fost eu ar fi primit ‘mnealor mintenaş un neaoş „Fuck off, bitches!” 😀 )

    Apreciat de 1 persoană

    • Aoleu, again! Dar mie oamenii ăia nu mi-au greşit cu absolut nimic. De ce să fiu aşa de agresivă în limbaj? Ei au întrebat şi au făcut-o chiar civilizat. Nu mi-au spus „ştim că mori de foame, ia un leu şi scrie”. Nu! Au fost chiar politicoşi şi produsele lor nu sunt nici bombe nucleare, nici chestii care m-ar dezonora. Aşa că nu, nu am motiv să reacţionez aşa. Şi eu acum nu sunt în dilemă ce să le răspund, am răspuns deja. Am fost blocată atunci. Acum am doar dilema cu preţul. Că mă roade să ştiu. 😀

      Apreciat de 2 persoane

      • Drugwash zice:

        Preţul ar putea fi cam mare: să pierzi oamenii din jur. 😉

        E doar o problemă de principiu, pentru cine încă mai are aşa ceva. Cu regret a trebuit să renunţ la persoane talentate care la rîndul lor au renunţat la principii sub motivaţii puerile.

        Înainte de asta am renunţat la radio şi televiziune tocmai din cauză că au distrus conceptele însele infectîndu-le cu reclame. Dacă aş spune ‘reclame mincinoase’ ar fi deja un pleonasm.

        Am rămas (încă) pe Internet numai datorită elementelor ajutătoare din browser care elimină automat 99% din reclame. Altfel, de mai bine de 15 ani de cînd hălăduiesc pe meleagurile virtuale am văzut prea multe ca să mai accept compromisuri. Nu mai calc pe bloguri private, nu mai calc pe bloguri cu moderare la comentarii, nu mai calc pe bloguri care există doar ca megafon comercial – oricît de „artistice” şi „geniale” ar fi articolele lor.

        Desigur, eu sînt neimportant, cantitate neglijabilă – un sărăntoc, de 25 de ani fără muncă şi venituri. Dar dacă tot mi-ai dat ocazia, mi-am expus punctul de vedere, ca feedback. Atîta tot. 😉

        Apreciază

        • Bine ai făcut! Îţi respect punctul de vedere. Şi acum, de cealaltă parte a baricadei, şi al lor trebuie respectat. Că sunt producători, oameni cu blog privat, oameni cu comentarii în moderare, oameni care scriu pe bani. Avem puterea de a alege să nu. Dar nu avem dreptul de a-i judeca. Eu am ales să nu scriu pentru că eu nu urmez linkuri spre un site care promovează un produs decât atunci când chiar vreau să cumpăr. Şi atunci nu caut pe bloguri, merg direct la sursă. Şi ca mine mai sunt. Aşa că de aia nu aş fi în largul meu să iau bani pe nimic. Dar, revenind la ce vorbeam mai sus, asta nu mă îndreptăţeşte să le vorbesc oamenilor ca şi cum mi-ar pune cuţitul la gât să le promovez produsul. E loc pentru toată lumea. Încă suntem liberi. Încă….

          Apreciat de 1 persoană

          • Drugwash zice:

            Mnoh, de judecat judecăm în fiecare clipă, cu fiecare ocazie, doar că nu ne dăm seama c-o facem fiindcă-i spunem altfel: analiză, comparaţie, etc. Iar dreptul ăsta îl are oricine, nu a fost (încă) scos în ilegalitate. Aşa cum şi cel judecat are dreptul la replică. 😉

            Mă abţin teribil să nu intru cu viteza a cincea în subiectul „advertising” fiindcă urăsc conceptul atît de adînc încît l-aş desfiinţa chiar cu preţul vieţii. Ceea ce ar fi totuşi destul de ieftin, din păcate. 🙄

            Apreciat de 1 persoană

  4. Cu talentul pe care-l ai, cred ca ai putea sa scrii despre orice si zau ca ti-ai merita banii.

    Apreciază

    • Mulţumesc încă o dată, draga mea!
      Dar! Doar din cât mă cunoaşteţi voi, din textele mele, cred că nu aş fi deloc credibilă dacă aş încerca să vă spun cât de minunat este să te plimbi cu nu ştiu ce motocicletă pe un vârf de munte. Nu? În cazul ăsta, pe lângă talent, trebuie şi ceva cunoştinţe în domeniu. Ori când vine vorba de promovarea unui produs, ar fi ok să ştii despre ce vorbeşti.

      Apreciat de 1 persoană

  5. july zice:

    Cred ca plata se face in functie de cate cuvinte are articolul si pretul unui cuvant creste in timp, in functie de numarul de cititori.

    Apreciază

  6. GEGELUTZ zice:

    Îmi place ideea cu plata în produsele cărora ţi se cere să le faci reclamă(mi se pare chiar firesc să primeşti mostre ca să ştii despre ce vorbeşti) dar eu zic să ai totuşi grijă la ce testezi, să nu te trezeşti că-ţi mai creşte vreun nas sau vreo ureche pe undeva. 🙂

    Apreciază

    • Stai că eu deja am făcut planul, nu te grăbi. Io am zis că fac aşa: vor să le laud o cremă? Le cer o cremă. O primesc, analizez textura, gramajul, cutia. Scriu. Şi ca să nu plecaţi cu mâna goală că aţi depus efortul de a citi, fac tragere la sorţi din comentarii şi o fac cadou 😀 😀 M-am gândit bine?
      Acum la modul serios. Mi s-ar părea mult mai corect, în general vorbind. Că la mine sigur nu mai vin curând oferte din astea.

      Apreciază

      • GEGELUTZ zice:

        Aaaa, arunci mortul în curtea noastră! 🙂 Glumesc! Te-ai gândit destul de bine, darnică, as allways, cum te ştim cu toţii. Atâta vreme cât o faci cu plăcere şi cu sinceritatea-ţi naturală, fă tot ce doreşti în blogul propriu, chiar şi reclamă la produse, dacă vrea muşchii lu matale. Te pup! Aştept crema radioactivă pentru turbate d-alde mine. 😀

        Apreciază

  7. Am să țin minte oferta ta, Potecuță. Dacă o să am ceva marfă de vândut, cum ar fi pălinca de prună, o să-ți trimit vreo cinci litri să le consumi și apoi să expui într-un advertorial părerea ta despre calitate, efecte și urmări. 😉

    Apreciat de 1 persoană

  8. fosile zice:

    Nu stiu pentru ca eu nu particip la lepse, la concursuri, la nominalizari, nu fac schimburi si nu prea intru pe blogurile cu „teme de casa”.
    Cum s-ar spune sint mai rau decit ( sau egal ?) cu Drugwash.
    Imi place ce gasesc aici.Acum.
    Nu-i sigur ca as mai veni.

    Apreciat de 1 persoană

    • Dacă primesc ceva la schimb, spun cine e mai rău. Aşa… nu mă bag 😀 😀 😀
      Nu aţi mai veni dacă aş scrie articole plătite sau deja aţi luat hotărârea de a nu reveni? 🙄
      Mulţumesc mult!

      Apreciază

      • fosile zice:

        As avea de pierdut daca n-as reveni.
        Dar nu-mi plac „temele de casa”, cum am vazut pe la superbloguri, advertoriale sau pe unele bloguri articole care, neaparat sa contina „n” cuvinte-deci tot un fel de „tema de casa”.
        N-am de unde sa stiu ce articole sint platite si nici nu ma intereseaza aspectul.Dar avind in vedere inflatia de reclame de peste tot, probabil ca m-as retrage de la articolele cu asa ceva.
        N-oi fi eu cel care sa arunce primul cu piatra.
        Poate ca nu-ti strica un ajutor financiar si daca ai nevoie de un like, pentru a-ti fi apreciata munca, pot sa-l dau, ca nu-mi pica unghia.Dar n-ar mai fi la fel.

        Apreciat de 1 persoană

        • Mulţumesc mult!
          La SuperBlog, din ce am văzut, e clar reclamă mai mult sau mai puţin mascată la multe produse. Dar acolo e altceva pentru că sunt mai multe cerinţe. Şi am citit poveşti tare frumoase plecând de la un robot de bucătărie, de exemplu. Dar…. mda, în mare cam asta e.
          Cred că e chestie de principiu. Eu n-aş fi liniştită. Sunt bloggeri „mari” care trăiesc din asta. Bravo lor, îi admir. Dar eu nu sunt la nivelul lor şi nici şanse să ajung nu am. Aşa că încă îmi văd lungul nasului şi nu pot lua bani pe gogoşi.
          Încă o dată, mulţumesc! 😉

          Apreciat de 1 persoană

  9. Ana zice:

    Bre Potecuto , daca iti iasa ban fain , de ce nu , daca se poate?
    Daca ma intrebi pe mine ce vreau eu , zic nu reclamei…ca nici nu o citesc…

    Apreciază

    • Ana, fain sau nu, nu am spirit de comerciant. Uite, vezi? Tu nu ai citi (şi te înţeleg perfect, fix aşa aş face şi eu), x nu, y nu, z nu.Ori, frumos ar fi ca oamenii ăia, indiferent cine sunt ei, să vadă şi intrări pe siteul lor, să simtă şi un feedback cum ar veni. Şi eu nu pot sta liniştită că am primit bani şi ei nu se aleg cu nimic în afară de un articol din care nici măcar părerea mea sinceră nu se vede.
      Ce să fac? Cu bun simţ nu faci afaceri. Dar asta-s eu şi nu mă pot schimba.
      Repet: aş scrie ceva în sensul ăsta dacă aş avea un produs de care aş fi foarte mulţumită. Dar pe alea le scriu fără să-mi spună cineva.
      Cum am lăudat îngheţata cu nuci de la Lidl şi n-am primit nici măcar o nucă, mai laud eu ce mai găsesc bun 😀

      Apreciat de 2 persoane

      • Ana zice:

        Nu stiu …gasesc ca este destul de complicat in cazul in care vrei sa fi cinstita. Nici eu nu as face advertoriale(asa se cheama?)doar de amorul artei….plus sa le iau la oameni banii si pe urma cine da clic bine , cine nu ura si la gara….neaaah , nu,mai bine nu….In plus , cum scriam, cand deschid postarea si vad despre ce este vorba , inchid. Nu imi plac postarile de acest gen. Doar daca , printr-o expunere extraordinara , sa zicem , autorul imi capteaza atentia si , i portant , sa fie ceva care ma intereseaza , poate dau si clic , de curiozitate…insa asta mi se intampla poate o data pe an , ca nici nu se pune.
        Evident , tu stii cel mai bine , Potecuta! 😊

        Apreciază

  10. Monik zice:

    Eu una apar pe poteci ca musca în lapte, că nu te pot ajuta. Nu prea cred în reclame, dar textul tău, cred că l-aș citi cu plăcere, cum farmecul tău personal reiese din orice scrii.

    Apreciază

  11. cafeauata zice:

    Bravo, Potecuta!
    Pentru a face ceea ce te-ai hotarat ca nu vei face, trebuie sa fii nascut mincinos, sa ai in ADN-ul personal o „chestie”. La fel ca in asigurari, imobiliare, comert. Nici un bun vanzator nu duce lipsa de gena care-l ajuta sa-l faca pe satul sa cumpere mancare sau pe eschimos sa dea bani pe un frigider!
    Zile frumoase tie!

    Apreciază

  12. abisurile zice:

    Eu scriu metaforic când e să scriu reclame. Că mă amuză, de-aia. Şi nimeni nu citeşte textul ca să cumpere produsul – presupun. Dar e un joc ( a fost că acum scriu ffff rar şi atunci pe bani 😉 La recomandarea cunoscătorilor – şi după o reflexie personală profundă – ca toate reflecţiile personale – am ales să fac blog special pentru reclame, ca să ştie cetitorul la ce să se aştepte. Să nu simtă înşelat. Când omu’ vrea articol reclamă pe „blogul cu abisurile” cer x3 preţul şi nu mai vrea nimeni. Revenind la reclame, există unii autori de bloguri care tranformă orice produs într-o operă de artă. Şi sunt convinsă că n-o fac de dragul produsului ci mai degrabă de dragul artei de a scrie. Fiecare cu ale lui.

    Apreciază

    • Da, da, da!!! Ştiu ce spui. Am spus şi eu, am citit texte care m-au lăsat mască. Şi tot respectul meu pentru cei care scriu aşa pornind de la un… simplu produs. Dar eu vorbeam despre texte-reclame aşa cum se fac ele în mod normal. Şi eu nu pot scrie nici la rang de artă dar nici de doi lei doar ca să fie reclamă nu pot. Aşa că… mai bine îi las pe alţii.
      Mulţumesc mult de tot!!

      Apreciază

Lasă un comentariu